Skydeidræt på skoleskemaet kan hjælpe børn med ADHD

Skydeidræt i skoletiden lærer børn med ADHD at fokusere og opleve ro. Det viser ny forskning fra Syddansk Universitet, der har kigget på effekterne af skydeprojektet DGI FOKUS.
Skydning i skoletiden er en god hjælp til børn med ADHD. Foto: DGI

Mere opmærksomme og rolige børn i hjemmet. Det er nogle af de positive effekter som forældre til børn, der har deltaget i DGI FOKUS-skydning, har oplevet.

FOKUS-skydning blev startet med teorien om, at skydning og den tilhørende træning kunne hjælpe børn, der har koncentrationsbesvær og svært ved at finde ro. Og at børnene forhåbentligt kunne tage succesoplevelsen med hjem, så det kunne styrke trivsel og humør.

Fællesskaber giver trivsel og samvær

DGI FOKUS er et samarbejde mellem kommune, skole og skytteforening om at tilbyde skydning til elever med ADHD og lignende vanskeligheder i skoletiden.

”Det glæder mig utroligt meget, at forskningsresultaterne viser, at vores foreningsledere har ret når de siger, at de fornemmer, at skydning i skoletiden giver børnene vigtige succesoplevelser, som har betydning for den enkeltes koncentration, relationer og trivsel. Om vi er børn eller voksne, med eller uden diagnoser, så er det at skyde en idræt der udfordrer koncentrationsevnen og foreningernes fællesskaber giver trivsel og samvær” siger formand for DGI Skydning Lars Høgh.

Tilbagemeldingerne har været så gode, at Socialstyrelsen i foråret 2018 i en ny ADHD-handlingsplan fremhævede DGI FOKUS som en af fire virkningsfulde indsatser på fritidsområdet.

Nu er erfaringerne og tilbagemeldingerne blevet underbygget af forskning fra Syddansk Universitet. Her har ph.d.-studerende Annegrete Månsson, i samarbejde med forskere på SDU og Aarhus Universitet, gennemført et forskningsprojekt for børn med ADHD og ADHD-lignende symptomer i alderen 10-14 år.

En del af studiets resultater er netop publiceret i Nordic Journal of Psychiatry.

Roligere og mindre impulsive børn i hjemmet

Projektet består af to studier: Et kvantitativt og et kvalitativt.

I det kvantitative studie medvirkede 128 børn. 64 gik til FOKUS-skydning, og 64 var med i en kontrolgruppe og gik ikke til skydning.

Mens Annegrete Månsson ikke fandt nogen tydelig effekt af skydetræningen på børnenes kernesymptomer, når det blev vurderet ud fra lærernes og pædagogernes perspektiv, så var det en anden historie, når forældrene til børnene skulle vurdere ADHD-symptomerne efter et halvt års FOKUS-skydning.

Forældrene oplevede nemlig, at børnene var blevet mere opmærksomme, rolige og mindre impulsive, når de var i hjemmet.

”Det var overraskende, at der kunne måles en mærkbar ændring i familierne, når det ikke kunne måles signifikant af lærerne og pædagogerne i skolerne,” siger Annegrete Månsson, der mener, at noget af forklaringen kan være, at flere af børnene får medicin i skoletiden, så ADHD-symptomerne ikke er så udtalte i skolen som i hjemmet.

Bedre opmærksomhed og mindre glemsomhed

Derudover viste en computer-test, at de børn, der havde gået til skydning, bedre kunne opretholde deres opmærksomhed, havde mindre glemsomhed og lavede færre skødesløse fejl end den gruppe af børn, der ikke havde gået til skydning.

”Generelt set, så er der ingen negative indvirkninger på børnene at spore i resultaterne overhovedet. Derimod peger en række af resultaterne på, at der har været positive indvirkninger på ADHD-symptomerne hos børnene, der har gået til FOKUS-skydning,” siger Annegrete Månsson.

Skydeidræt giver særlige gevinster

I det kvalitative studie blev seks børn, deres skolelærer, forældre og skydeinstruktører interviewet, ligesom der blev foretaget observationer i to skoler samt to skytteforeninger igennem et skoleår.

Her viste resultaterne, at børnene oplevede, at de gennem skydeidrætten lærte at fokusere på én ting ad gangen, og de mærkede en ro, som de kunne bruge i andre sammenhænge end blot under selve skydetræningen. Eksempelvis i skolen eller i hjemmet.

Og de positive indvirkninger på børnene vækker glæde i DGI:

”Det er så skønt, at børn med udfordringer i skolen og i dagligdagen oplever succes med idrætten, som også deres familier kan mærke. At FOKUS-projektet bekræfter skydeidrættens særlige gevinster for denne målgruppe gør mig glad og optimistisk på børnenes, familiernes og foreningernes vegne. Her bidrager DGI Skydning stærkt med fællesskab, aktivitet og stor afsmittende værdi for individ og samfund,” siger formand i DGI Charlotte Bach Thomassen.

Annegrete Månsson
ph.d.-studerende, Institut for Psykologi, SDU