Skybrud - de gode råd før, under og efter

Der har været voldsomt regnvejr mange steder i Danmark - og mere kan være i vente. Forsikringsoplysningen guider til, hvad man kan gøre både før, under og efter skybrud.

Her og nu – når der er varslet skybrud

• Luk døre og vinduer (skader efter vand, der kommer ind gennem åbne døre og vinduer, er ikke dækket)
  • Brug sandsække og krydsfinérplader til at blokere døre, vinduer og udluftningskanaler til din kælder
  • Gå din kælder igennem, og fjern dine ting fra gulvet
  • Tjek, at udendørs afløbsriste ikke er stoppet af fx blade eller skidt
  • Tjek også, at tagrender er rensede, og tagnedløb ikke er stoppet
  • Grav evt. render omkring huset, så du kan lede vandet uden om huset. Dette hjælper kun ved mindre oversvømmelser og kun i situationer, hvor vandet kan løbe væk fra huset
  • Sørg for at en evt. regnvandstønde kan klare vandmængderne
  • Luk toilettet ved at stoppe nogle klude i en plasticpose ned i kummen og læg en tung sandsæk ovenpå for at forhindre opstigende kloakvand
  • Tildæk afløb i kælder  med plast og læg en plade og sandsæk ovenpå
  • Er du ikke hjemme, så lav en aftale med en nabo om at kigge efter dit hus/fritidshus

Under skybrud

• Bliv i dit hus, så du kan gribe ind, hvis der kommer vand ind
  • Hav spande, koste, skovle og klude klar, så du kan opsamle det vand, der trænger ind
  • Bær handsker og vandtæt tøj og fodtøj, da kloakvand er sundhedsskadeligt
  • Vær klar til at redde dit indbo til et tørt sted.

Efter skybrud

• Anmeld straks eventuelle skybrudsskader til dit forsikringsselskab, hvis det har regnet så meget, at der er tale om "voldsomt skybrud"
  • Du skal anmelde skader på huset til din husforsikring, og skader på indbo til din indboforsikring
  • Gør, hvad du kan for, at skaden ikke bliver større, end den allerede er
  • Flyt indbogenstande væk, der står i vand
  • Få vandet væk, og få sat udtørring i gang. Brug evt. en affugter
  • Blotlæg evt. lukkede vandskadede konstruktioner. Hvis ikke disse bliver tørret ud hurtigt, risikerer du angreb af skimmelsvamp. Aftal med dit forsikringsselskab, at det er ok, før du går i gang
  • Varm de vandskadede rum op, og luft hyppigt ud. Det kan fjerne meget fugt.

Langsigtede løsninger - før skybrud

• Undgå opstigende vand gennem kloakken med højvandslukke eller tilbageløbsstop. Tal med en autoriseret kloakmester
  • Rens jævnligt sandfanget i nedløbsbrønde for blade m.m.
  • Yderligere fremtidssikring af kælder kan være dræn om din kælder, hvis vand ofte trænger gennem dine kældervægge
  • Det kan være nødvendigt at omlægge flisearealer, så vandet løber væk fra huset
  • Undgå tæpper og trægulve i kældre.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41 91 91 01

F&P: Aftale om vinterhjælp gavner både elkunderne og pensionsopsparerne23.9.2022 10:06:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har indgået en politisk aftale med Venstre, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om bl.a. at sænke elafgifterne og på den måde give en håndsrækning til de mange danskere, der er hårdt økonomisk ramt af inflation og stigende energipriser. F&P glæder sig over aftalen, der bl.a. er finansieret ved at hæve grænsen for, hvor meget alle danskere årligt kan indbetale til aldersopsparing – også kaldet det lave loft - allerede fra 1. januar 2023. Samtidig øges perioden med det høje loft fra fem til syv år før folkepensionsalderen, så det bedre kan betale sig at spare op til pension i de sidste år på arbejdsmarkedet. Det er en vigtig og god forbedring af mulighederne for at spare op til pension.