Skulder ved skulder: Dansk turisme arbejder sammen for at komme ud af skyggen af COVID-19
Hvis man troede, at dansk turisme var slået hjem til ”start” efter over et års nedlukning, er det ikke hele sandheden. Mens mange har det svært, bobler turismebranchen også af ideer og initiativer, og destinationsselskaber og andre turismeaktører i hele landet har nu fundet sammen i stærke, grønne partnerskaber og tværgående samarbejder om bæredygtighed.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses har valgt at støtte fem bemærkelsesværdige projekter med ca. 22 mio. kr.
En stor del af landets destinationsselskaber er involveret i projekterne, og det glæder Arne Boelt, borgmester i Hjørring Kommune og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse:
”Store dele af det danske turismeaktørlandskab er gået ind i at udvikle turismen i en grøn og bæredygtig retning, og det er en fornøjelse at se destinationsselskaber skulder ved skulder med andre turismeaktører i samarbejder på kryds og tværs af hele landet. Det er det, vi har ønsket og håbet på. COVID-19 har medført store tab for mange i turismebranchen, og vi er på den baggrund glade for at kunne investere i branchen, særligt i aktiviteter der tager højde for den stigende efterspørgsel efter grønne og bæredygtige turismeprodukter, som vi har gode muligheder for at levere i Danmark.”
Bæredygtig turisme og turister i nye områder
De fem støttede projekter rækker fra Vadehavet op langs Vestkysten til Skagen, og sydpå langs Kattegat, involverer Limfjorden og det sydlige Danmark.
I projektet ”Vestkysten som samlet powerbrand”, der støttes med op til ca. 11 mio. kr., har Destination Nordvestkysten i et stærkt partnerskab langs Vestkysten sat bæredygtig turisme på dagsordenen. Målet er, at antallet af overnatninger på Vestkysten i løbet af 2023 er tilbage på niveau med rekordåret 2019, at turisterne bruger flere penge, og at de kommer hele året.
Det kræver mere international markedsføring og et tæt samarbejde med lokalbefolkningen, siger Peter Krusborg, direktør i Destination Nordvestkysten:
”Fremtidens turister langs Vestkysten ønsker, at service, oplevelser og mødet med lokalområdet samlet set opfattes bæredygtigt. Naturen må ikke virke slidt af turismen, den sociale og økonomiske bæredygtighed i lokalområdet skal kunne ses – og turister vil gerne tæt på lokalbefolkningen og have autentiske oplevelser.”
Men hvad er bæredygtig turisme? Og hvordan måles, om turisme er bæredygtigt? Disse spørgsmål skal besvares i projektet ”Bæredygtige destinationer i praksis”, som med ca. 2,9 mio. kr. i støtte skal gennemføres af samtlige 19 tværkommunale destinationsselskaber i Danmark.
”Vi taler meget om bæredygtighed i turismen, og langt de fleste ønsker mere bæredygtig udvikling og balanceret vækst, men vi måler stadig vores succes på gammeldags vis i overnatninger og omsætning, hvilket dette fælles projekt gerne skal gøre op med,” siger Jens Müller, formand for Danske Destinationer.
Derfor skal projektet over tre år - med udgangspunkt i ”best practice” fra udlandet - udvikle metoder og værktøjer, der kan bruges i alle landets destinationsselskaber til at måle bæredygtighed i turismen.
Fødevarer og bæredygtighed
Fødevareoplevelser er omdrejningspunktet i projektet ”Danmarks maddestinationer”, som drives af VisitLolland-Falster i et tværgående samarbejde med aktører fra hele landet. Projektet støttes med op til ca. 4,9 mio. kr., og målet er at udvikle et fælles oplevelseskoncept for fødevareturisme med bæredygtige måltider baseret på lokale produkter – fx skaldyr fra Limfjorden og vilde urter fra Møn.
Det nordjyske projekt ”Bæredygtig destinationsudvikling gennem internationale styrkepositioner” støttes med op til ca. 2,3 mio. kr. Anført af Destination Nord vil et stærkt partnerskab arbejde med at udvikle de nordjyske turismeområder i en bæredygtig retning. Målet er at trække flere erhvervs-, kultur-, storby-, kyst- og naturturister til området, og turisternes døgnforbrug skal øges, så der skabes en øget indtjening hos turisterhvervet. Derudover ventes projektet at skabe forbedret mobilitet for destinationens gæster.
Endelig støtter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse også det midtjyske projekt ”E.A.T. – Eating and Tourism” med op til 1,3 mio. kr. Projektet, som VisitHerning står bag, har fokus på fødevarer ved de mange events - fx koncerter, mesterskaber og messer, der afvikles i Herning og Ikast-Brande Kommuner. Målet er at give erhvervs- og eventturister en bedre og mere bæredygtig oplevelse med den måde, der bliver produceret, spist og smidt mad ud på.
Erhvervsminister Simon Kollerup siger:
”Danmark er et dejligt ferieland, og det er positivt med så mange gode og fælles projekter, som styrker og udvikler dansk turisme. Vi har mere end nogensinde brug for, at alle gode kræfter arbejder sammen, så vi også efter corona-krisen har nogle stærke turismevirksomheder, som både danske og udenlandske turister kan nyde godt af.”
Fakta om turismeindsatsen
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har på sit møde den 21. april 2021 besluttet at uddele i alt 60,6 mio. kr. til lokale og tværgående turismeprojekter i 2021. Der er kommet 24 ansøgninger, og 17 projekter får nu støtte, finansieret af de decentrale erhvervsfremmemidler.
Turisme er et centralt fokusområde for bestyrelsen: I 2020 blev 63 mio. kr. udmøntet til turismeinitiativer, og i 2020 og 2021 blev i alt 225 mio. kr. udmøntet i omstillingspuljen, der har turisme- og oplevelseserhvervet som en central målgruppe.
Desuden har bestyrelsen i 2019 og 2020 medfinansieret konsolideringen af Danmarks destinationsselskaber. Denne proces er nu afsluttet med 19 tværkommunale destinationsselskaber, der dækker 90 kommuner. Selskaberne har ansvaret for destinationsudviklingen i de respektive områder.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt os, hvis du vil vide mere om de støttede projekter og bestyrelsens turismepulje: Kommunikationskonsulent Rikke Angel, 35 29 17 89 og rikang@erst.dk
Billeder
Information om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Vejlsøvej 29
8600 Silkeborg
3529 1700https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal bidrage til at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv. Det sker ved at fremme en sammenhængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse igangsætter og finansierer decentrale erhvervsfremmeindsatser, der tager højde for forskelle i de regionale og lokale erhvervsmæssige udfordringer, muligheder og prioriteter.
Følg pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Keflico har gjort brug af flere tilbud: ”Det giver måske ikke værdi i dag, men det gør det på lang sigt”22.4.2024 16:19:35 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden Keflico A/S’ overordnede mål er at gøre det miljøvenlige valg nemmere i byggeriet. Ved hjælp af SMV:Grøn har de fået rådgivning og midler til investering i en platform, der gør valget af træ mere overskueligt og tilgængeligt for alle.
Thisted Bryghus fik grøn tankegang: ”Nu genanvender vi restøl til produktion af gin og snaps”27.2.2024 11:04:05 CET | Pressemeddelelse
Deltagelsen i SMV:Grøn har affødt flere bæredygtige initiativer for Thisted Bryghus, efter forløbet er afsluttet. De har netop lanceret en gin og en snaps baseret på restøl, der før var et spildprodukt. En idé, der gærede under forløbet, og som efterfølgende er skubbet i gang.
Klimakompasset styrkes yderligere til fordel for landets SMV’er21.11.2023 16:30:51 CET | Pressemeddelelse
Klimakompasset er en digital løsning, hvor virksomheder kan få overblik over udledning af drivhusgasser og få idéer til, hvordan virksomhederne målrettet kan nedbringe deres klimaaftryk. Nu tilføres yderligere 9,4 mio. kr. til etablering af nye funktioner til at følge udviklingen og opsætte forskellige reduktionsscenarier.
195 mio. kr. skal hjælpe virksomheder med at mindske deres klimaaftryk16.11.2023 16:15:54 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse vil bidrage til at reducere små og mellemstore virksomheders ressourceforbrug og affaldsmængde og samtidig gøre dem mere konkurrencedygtige. Grøn omstilling og cirkulær økonomi er en af bestyrelsens signaturindsatser, og med den markante investering på 195 mio. kr. får danske virksomheder hjælp til at rykke sig på den cirkulære dagsorden.
110 mio. kr. skal løfte fire turismeområder og tiltrække nye investeringer14.11.2023 11:50:49 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter fire turismeprojekter på tværs af landet, som er en af bestyrelsens signaturindsatser med stor betydning for vækst og beskæftigelse i hele Danmark. Projekterne skal via ny og forbedret fysisk infrastruktur tiltrække nye private investeringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum