Skuffende optagetal på Kriminalforsorgens nye skoler

Nedgangen af fængselsbetjente ser ud til at fortsætte.
Siden 2016 er der ansat 846 nye fængselsbetjente. I samme periode har 1.135 sagt deres job op.

Kriminalforsorgen har åbnet to nye skoler, der skal supplere de to eksisterende i Birkerød og Møgelkær og tiltrække flere elever.

En permanent i Nykøbing Falster, hvor der fremover bliver optaget fængselsbetjente og værkmestre fire gange hvert år og transportbetjente tre gange om året. Og en mobil skole, der begynder i Odense og derefter flytter rundt til andre steder i landet. Skolen optager ét årligt hold.

Kriminalforsorgen forventede, at de to nye skoler ville øge antallet af ansøgere med 50 procent. Skolerne er dog desværre ikke kommet så godt i gang. I skolen i Nykøbing Falster er der kun startet seks elever på første skoledag – der er plads til 25.

I Odense og Møgelkær er der begge steder startet 14, mens kun 10 er startet i Birkerød ifølge TV2 Øst. Det vil sige samlet 44 elever, som kommer oven i de 47 elever, som begyndte i foråret. I alt 91 elever.

I 2021 blev der ansat 119 nye fængselsbetjente, 47 transportbetjente og 29 værkmestre.

Stor afgang
Med mindre der kommer et meget stor ryk ind i efteråret, ser det ud til at nedgangen af fængselsbetjente fortsætter.

Siden 2016 er der blevet ansat 846 nye fængselsbetjente. I samme periode har 1.135 sagt deres job op.

Bare på et år er fem procent af fængselsbetjente forsvundet ud af styrken.

Der er kun 1.900 fængselsbetjente tilbage, mens antallet af indsatte steget til cirka 4.200.