Skovbakkeskolen indvies og rejser ny daginstitution

Tirsdag var der officiel indvielse af Skovbakkeskolen i Odder kombineret med rejsegilde på den tilhørende daginstitution Krible Krable Huset.

Den nyopførte Skovbakkeskole, der blev til som offentligt-privat samarbejde (OPS) for Odder Kommune, har haft endnu en mærkedag. Tirsdag den 10. oktober var der officiel indvielse af skolen kombineret med rejsegilde på den nye bygning til den tilhørende daginstitution Krible Krable Huset.

Den moderne og energivenlige Skovbakkeskole blev taget i brug af medarbejderne allerede i sommer, og efter sommerferien stødte skolens elever til. Skolens voksne og 650 børn trives i deres nye miljø, hvor bl.a. et godt indeklima har stået øverst på dagsordenen.

“Vi har fået en varm og imødekommende skole med et moderne udtryk. Der er lagt vægt på et godt indeklima og fleksible rum, der tilgodeser mange forskellige læringsmiljøer og afvekslende undervisning. Det mærker vi også på eleverne, der har taget rigtig godt imod deres nye skole. Nu ser vi frem til, at vores børn i førskolealderen får lige så gode rammer for deres hverdag,” siger Erik Mønster, skoleleder på Skovbakkeskolen.

OPS skaber løsninger og sikrer stabilitet
Odder Kommune har haft et effektivt samarbejde med bygge- og anlægsselskabet MT Højgaard og ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, som står for projektet.

MT Højgaard og DEAS blev i 2015 valgt til at opføre og drive den nye Skovbakkeskole og den tilhørende daginstitution for Odder Kommune. Med aftalen er skole og kommune sikret vedligehold af bygninger og installationer i 25 år. Bygningerne bevarer på den måde deres høje kvalitet, mens driftsomkostninger er kendte og stabile.

I kommunen ser man også frem til, at skolens daginstitution med plads til 100 børn i førskolealderen rykker ind i den nye bygning i det nye år. Det fejrede man behørigt på gårsdagens rejsegilde, der vidner om, at byggeriet skrider planmæssigt frem.

”Med den nye daginstitution og skole sikrer vi, at der er en rød tråd i børnelivet i Odder Kommune, fra børnene begynder i vuggestue, til de forlader folkeskolen. Børnene får en tryg skolegang og det bedste udgangspunkt for læring i et byggeri med et godt indeklima og masser af muligheder for bevægelse og fordybelse,” siger Uffe Jensen, borgmester i Odder Kommune.

Han håber også, at den nye skole og daginstitution kan være med til at tiltrække endnu flere børnefamilier til Odder Kommune.

Skovbakkeskolen er det fjerde fælles skoleprojekt i OPP- og OPS-regi fra MT Højgaard og DEAS. Teamet står i forvejen bag Nordstjerneskolen i Frederikshavn, Vildbjerg Skole og Ørstedskolen i Rudkøbing.

Fakta om Skovbakkeskolen og tilhørende daginstitution

• Opføres i OPS-regi af MT Højgaard og DEAS
• Projektsum: ca. 250 mio. kr.
• Arkitekt: CEBRA
• Rådgivende ingeniør: MT Højgaard
• Bestiller: Odder Kommune
• Samlet areal for skole og institution: 9.300 m2
• Ibrugtagning: henholdsvis juli 2017 og i starten af det nye år

Projektdirektør OPP Joan Clausen, MT Højgaard, tlf. 51 56 37 60
Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, DEAS, tlf. 40 45 25 80

Til rejsegildet på den nye daginstitution kastede børnene vandballoner på bygningen.
Skovbakkeskolens 650 børn trives i deres nye miljø.
Borgmester Uffe Jensen holdt indvielsestale.

Gode råd til de studerendes boligjagt25.7.2018 07:59pressemeddelelse

På lørdag den 28. juli får mange tusind unge svar på, om de er kommet ind på deres drømmestudie. Studiestart betyder for mange også et akut boligbehov. Grundigt benarbejde, netværk, tålmodighed og en åben indstilling er et godt sted at starte boligjagten. Brug bolig- og kollegieportalerne Ejendomsforvaltningsselskabet DEAS udlejer hvert år over 6.000 lejeboliger via udlejningsportalen Findbolig.nu og har samlet en række gode råd til de boligsøgende. ”Der er ingen tvivl om, at de nye studerende står over for et svært lejeboligmarked. Der er stor efterspørgsel efter lejeboliger i de store byer, og det har betydning for lejeniveauerne og mulighederne for at komme i betragtning,” siger Maivi Herup, udlejningschef i DEAS. Der findes en lang række boligsites, som kan hjælpe med at afdække markedet, og som enkelt og effektivt formidler ledige lejeboliger. DEAS favner med sin boligsøgningsportal Findbolig.nu også studie- og ungdomsboliger. Men også kollegieværelser er en mulighed de boligsøgen