Skolerne i Oure vinder årets økopris

Evnen til at tænke og agere bæredygtigt, anvende 97 pct. økologiske råvarer og inddrage skolernes elever i madlavningen indbragte torsdag d. 24. oktober Skolerne i Oure Årets Økopris, Foodservice. Prisen blev uddelt på Det Økologiske Topmøde, som arrangeres af Økologisk Landsforening.
Skolerne i Oure modtager Årets økopris, Foodservice af direktør, Helle Borup Friberg fra Økologisk Landsforening. Foto: Stephen Freiheit. Foto kan anvendes vederlagsfrit ved kreditering af fotografen.

Medarbejderne i Spisehuset på Skolerne i Oure havde for en kort stund lagt forklæderne og parkeret gryderne for at modtage Årets Økopris, Foodservice som blev uddelt på Økologisk Landsforenings Økologiske Topmøde torsdag d. 24. oktober.

“Det betyder meget for os, at vores indsats bliver belønnet med så fin en pris fra Økologisk Landsforening, som er en af Danmarks fremmeste institutioner, når det kommer til bæredygtighed. Det er en anerkendelse af det arbejde, vi gør og af vigtigheden af at uddanne de kommende generationer til at tænke og handle ansvarligt,” siger Mette Romer Søborg, medlem af skoleledelsen i Skolerne i Oure.

Prisen uddeles til det professionelle køkken, som går foran i økologiens og bæredygtighedens tegn, som bidrager med nytænkning og spreder budskabet videre.

”Skolerne i Oure er frontløbere og tænker økologi og bæredygtighed som en helhed. Hele skolen fra ledelse og medarbejdere til elever arbejder dagligt med at integrere økologi, bæredygtighed og verdensmålene i hverdagen,” siger direktør, Helle Borup Friberg, fra Økologisk Landsforening.

I år var FNs 17 verdensmål nemlig også en del af temaet for prisuddelingen, og de mål ligger højt på dagsordenen hos Skolerne i Oure.

”Omlægningen til økologi, bæredygtighed og arbejdet med FNs verdensmål har krævet et helt nyt perspektiv i det daglige arbejde og en helt ny tankegang,” fortæller Mads Dreyer, der er en del af ledelsen i Spisehuset.

”Det handler ikke kun om måltider, men om at gøre sig grundige overvejelser, planlægge, anvende gedigent kokkehåndværk og skabe sociale spiseoplevelser.”

Det gør skolerne bl.a. ved at inddrage eleverne i madlavningen og deri gennem at etablere et fælles fundament for måltidet som en social vigtig begivenhed, men også for at give eleverne viden og læring om råvarer, tilberedning og bæredygtighed med videre i livet.

Noget af det, som Skolerne i Oure, har indarbejdet i de daglige rutiner er at minimere madspild ved fx at modtage datomad fra leverandører.

Årets Økopris blev uddelt torsdag d. 24. oktober på Lundsgaard Gods ved Kerteminde, hvor omkring 250 repræsentanter for de professionelle køkkener og producenter af økologiske fødevarer var samlet til Det Økologiske Topmøde. Ud over at uddele Årets Økopris blev fire økologiske produkter hædret med Økologisk Guld prisen og Det Økologiske Spisemærke nr. 3000 blev overrakt til Kokkenes Køkken TDC Group Kolding af fødevareminister, Mogens Jensen (S).

Fakta:

Skolerne i Oure har ca.1000 elever fordelt på efterskole, kostgymnasium og højskole. Skolerne har særligt fokus på sport og udøvende kunst på eliteplan, samt på at udvikle de unge både fagligt og personligt.

Hver dag bespiser skolernes Spisehus de ca. 1000 elever, samt ca. 250 medarbejdere. Spisehuset modtog i 2018 Det Økologiske Spisemærke i guld og anvender 97 pct. økologiske råvarer.

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening
T: 25 42 9302