Skolerne i Oure vinder årets økopris

Evnen til at tænke og agere bæredygtigt, anvende 97 pct. økologiske råvarer og inddrage skolernes elever i madlavningen indbragte torsdag d. 24. oktober Skolerne i Oure Årets Økopris, Foodservice. Prisen blev uddelt på Det Økologiske Topmøde, som arrangeres af Økologisk Landsforening.

Skolerne i Oure modtager Årets økopris, Foodservice af direktør, Helle Borup Friberg fra Økologisk Landsforening. Foto: Stephen Freiheit. Foto kan anvendes vederlagsfrit ved kreditering af fotografen.

Medarbejderne i Spisehuset på Skolerne i Oure havde for en kort stund lagt forklæderne og parkeret gryderne for at modtage Årets Økopris, Foodservice som blev uddelt på Økologisk Landsforenings Økologiske Topmøde torsdag d. 24. oktober.

“Det betyder meget for os, at vores indsats bliver belønnet med så fin en pris fra Økologisk Landsforening, som er en af Danmarks fremmeste institutioner, når det kommer til bæredygtighed. Det er en anerkendelse af det arbejde, vi gør og af vigtigheden af at uddanne de kommende generationer til at tænke og handle ansvarligt,” siger Mette Romer Søborg, medlem af skoleledelsen i Skolerne i Oure.

Prisen uddeles til det professionelle køkken, som går foran i økologiens og bæredygtighedens tegn, som bidrager med nytænkning og spreder budskabet videre.

”Skolerne i Oure er frontløbere og tænker økologi og bæredygtighed som en helhed. Hele skolen fra ledelse og medarbejdere til elever arbejder dagligt med at integrere økologi, bæredygtighed og verdensmålene i hverdagen,” siger direktør, Helle Borup Friberg, fra Økologisk Landsforening.

I år var FNs 17 verdensmål nemlig også en del af temaet for prisuddelingen, og de mål ligger højt på dagsordenen hos Skolerne i Oure.

”Omlægningen til økologi, bæredygtighed og arbejdet med FNs verdensmål har krævet et helt nyt perspektiv i det daglige arbejde og en helt ny tankegang,” fortæller Mads Dreyer, der er en del af ledelsen i Spisehuset.

”Det handler ikke kun om måltider, men om at gøre sig grundige overvejelser, planlægge, anvende gedigent kokkehåndværk og skabe sociale spiseoplevelser.”

Det gør skolerne bl.a. ved at inddrage eleverne i madlavningen og deri gennem at etablere et fælles fundament for måltidet som en social vigtig begivenhed, men også for at give eleverne viden og læring om råvarer, tilberedning og bæredygtighed med videre i livet.

Noget af det, som Skolerne i Oure, har indarbejdet i de daglige rutiner er at minimere madspild ved fx at modtage datomad fra leverandører.

Årets Økopris blev uddelt torsdag d. 24. oktober på Lundsgaard Gods ved Kerteminde, hvor omkring 250 repræsentanter for de professionelle køkkener og producenter af økologiske fødevarer var samlet til Det Økologiske Topmøde. Ud over at uddele Årets Økopris blev fire økologiske produkter hædret med Økologisk Guld prisen og Det Økologiske Spisemærke nr. 3000 blev overrakt til Kokkenes Køkken TDC Group Kolding af fødevareminister, Mogens Jensen (S).

Fakta:

Skolerne i Oure har ca.1000 elever fordelt på efterskole, kostgymnasium og højskole. Skolerne har særligt fokus på sport og udøvende kunst på eliteplan, samt på at udvikle de unge både fagligt og personligt.

Hver dag bespiser skolernes Spisehus de ca. 1000 elever, samt ca. 250 medarbejdere. Spisehuset modtog i 2018 Det Økologiske Spisemærke i guld og anvender 97 pct. økologiske råvarer.

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening
T: 25 42 9302
M: vk@okologi.dk

Mads Dreyer, medlem af Spisehusets ledelse, Skolerne i Oure
T: 62 38 38 38
msd@oure.dk

Ny rapport: Pesticidrester i mere end halvdelen af ikke-økologisk frugt og grønt4.12.2019 09:29:54 CETPressemeddelelse

Økologi er langt det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af pesticider i sin mad. Det fastslår Fødevarestyrelsens netop offentliggjorte årlige pesticidrapport, som igen viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i butikkerne. Det er forståeligt, at stadig flere danskere handler ud fra et forsigtighedsprincip og vælger økologi fremfor at satse på, at pesticidrester er uskadelige, mener formand for Økologisk Landsforening.

Aftale om vandmiljø sikrer investeringer i økologi25.11.2019 12:42:16 CETPressemeddelelse

Økologisk Landsforening ser positivt på de nye investeringer i økologisk landbrug og markedsudvikling, der er medtaget i den kvælstofaftale, som regeringen netop har indgået med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet. Aftalen, som skal sikre en styrket indsats mod kvælstofforurening, indeholder midler til økologisk markedsudvikling, samt støtte til nye investeringer i økologiske kvægstalde og andre forbedringer for klima, dyrevelfærd og konkurrencedygtighed.

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.