Skoleområdet i Lolland og Guldborgsund Kommune har fået et kompetenceløft
Evalueringen viser, at der samlet set er sket en positiv forandring i lærere og pædagogers samarbejde om undervisningen og i skoleledernes mulighed for feedback og sparring på tværs af skoler.
Særligt indførelsen af de såkaldte praksisvejledere fremhæves som et centralt greb, der har banet vejen for en højere grad af åbenhed og et styrket samarbejde. Praksisvejlederne er erfarne undervisere, som er blevet efteruddannet i at kunne vejlede lærere og pædagoger i nye undervisningstilgange og samarbejdsformer. Det er Professionshøjskolen Absalon, der har stået for uddannelsen af vejlederne gennem hele forløbet. Derudover er der arbejdet med kollegial vejledning og systematiske læringsmakkerforløb, hvor henholdsvis lærere og pædagoger har sparret med en kollega om undervisningen. Det har været med til at fremme videndelingskulturen på skolerne og ført til konkrete ændringer i undervisningen flere steder.
”Det kan være vanskeligt at igangsætte skoleudvikling, som opleves relevant og meningsfuldt i praksis. Vores evaluering af KUP viser, at det er lykkedes at udvikle en indsats i de to kommuner, som lærere og pædagoger oplever har styrket både teamsamarbejdet og undervisningen. De positive resultater skyldes blandt andet, at der har været dygtige fagpersoner tilknyttet, som har været optagede af, hvordan der kunne skabes kvalitet i indsatsen, og som derfor løbende har justeret og tilpasset den i takt med de erfaringer, de har gjort sig,” siger Lise Tingleff Nielsen, områdechef hos Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Udvalgsformændene i begge kommuner glæder sig over den positive evaluering.
”Jeg vil gerne starte med at rette en særlig tak til A.P. Møller Fonden, som har doneret 36 millioner kroner til udviklingen af vores skoler. Projektet har indtil nu skabt et rigtig solidt og nødvendigt fundament for vores skolers fremtidige faglige udvikling, og det er fantastisk, at alle skoler og lærere i så lang tid har arbejdet med samme systematik og i fællesskab er optaget af at gøre vores gode skoler endnu bedre,” udtaler Simon Hansen, formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Kommune.
”Jeg er glad for at se, at projektet har været med til at skubbe på den positive udvikling af vores skoler. Det har givet lærere, pædagoger og ledere et fælles sprog og konkrete, brugbare metoder til systematisk at samarbejde om at styrke elevernes trivsel og læring. Nu skal der bygges videre på alle de gode erfaringer, og det er godt at vide, at vi er på rette vej. Det er ikke mindst takket være det store engagement, som medarbejderne og lederne har lagt i projektet,” siger Thomas Østergaard, formand for Børne- og Skoleudvalget i Lolland Kommune.
For at fastholde arbejdet med opbygning af refleksions- og feedbackkulturen har Guldborgsund og Lolland Kommune udarbejdet en forankringsplan, der beskriver, hvordan der med afsæt i professionelle læringsfællesskaber skal bygges ovenpå arbejdet i KUP. Begge kommuner har her fokus på opbygning af pædagogiske læringscentre, styrkelse af vejledere og en systematisk opfølgningskultur.
Guldborgsund Kommune vil have en særlig opmærksomhed på videreførelse af læringsmakkerordningen, mens Lolland Kommune vil prioritere projektet ’Lolland Skriver’ som nogle af vejene frem mod forankring af den nye kultur.
Evalueringen viser desuden, at der på baggrund af elevernes egne tilbagemeldinger endnu ikke kan ses en positiv forandring i elevernes trivsel og faglige resultater. Både trivsel og faglige resultater kan dog være påvirket af coronapandemien. Derudover er det forventeligt, at der på kort sigt ikke sker den store ændring på elevniveau, når der arbejdes med kulturforandringer. Forskning indikerer til gengæld, at en vedholdenhed i arbejdet med medarbejdere og ledere giver effekt på langt sigt.
A.P. Møller Fonden glæder sig over de gode resultater og de to kommuners planer om at fastholde og videreføre arbejdet. Formålet med fondens donation til folkeskolen er at bidrage til at styrke undervisningen og dermed øge elevernes læring og trivsel. Her er en langsigtet og vedholdende indsats helt afgørende.
Læs slutevalueringsrapporten her: https://www.eva.dk/grundskole/kompetenceudvikling-praksis-20
Rapporten er også vedhæftet.
Kontakter
Simon HansenFormand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget, Guldborgsund Kommune
Tlf:25 18 18 16siha@guldborgsund.dkThomas ØstergaardFormand for Børne- og Skoleudvalget, Lolland Kommune
Tlf:41422128Caspar TheutChefkonsulent, Danmarks Evalueringsinstitut
Tlf:35 25 02 30Vedhæftede filer
Information om Guldborgsund Kommune
Følg pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Forhindret på valgdagen? Nu kan man brevstemme7.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der kan være flere grunde til, at man er forhindret i at stemme på valgdagen den 18. november, når der er kommunal- og regionalvalg. Guldborgsund Kommune står klar til at tage imod borgernes brevstemmer fra i dag og helt frem til og med den 14. november.
Kulturnat i Nykøbing F fra morgen til nat26.9.2025 14:49:15 CEST | Pressemeddelelse
Tag med langt ud i fremtiden eller dyk dybt ned i fortiden, rejs ud i det ydre rum eller med ind i fantasiens grænseløse univers. Lad dig omfavne af kunsten, oplyse af historien og omslutte af magien. Årets kulturnat byder på aktiviteter for både børn, unge, voksne og seniorer.
Hvem skal forme foreningslivet i Guldborgsund?24.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 10. december er der valg til Folkeoplysningsudvalget (FOU) i Guldborgsund Kommune, og foreninger har nu mulighed for at indstille kandidater.
Ny kunststrategi skal binde Nykøbing F sammen23.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Guldborgsund Kommune har godkendt en kunststrategi, der integrerer kunst i havneområdet og bymidten og skaber levende byrum, styrker identiteten og fremmer bæredygtighed.
Tre store forfatterbesøg samlede knap 400 børn på Hovedbiblioteket i Nykøbing19.9.2025 08:12:42 CEST | Pressemeddelelse
Over tre spændende dage har knap 400 børn fra otte lokale skoler besøgt Hovedbiblioteket i Nykøbing og mødt nogle af Danmarks mest populære børnebogsforfattere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum