KISS Sprogcenter

Skoleleder i 50 år og uden udløbsdato.

Men KISS’ danskundervisning af udlændinge har siden 2007 været reserveret de få.

Steen Allan Christensen oprettede KISS – Københavns Intensive SprogSkole – i 1971 og kan torsdag 29. april fejre 50 års jubilæum som skoleleder på den sprogskole, som igennem alle årene har haft landets bedste resultater. Men det har været lidt af en rutschebanetur!

”Vi har i alle 50 år haft det korteste kursusforløb, det højeste karaktergennemsnit ved de lovbestemte danskprøver samt landets højeste fremmødeprocent,” siger han. ”Dertil kommer 10 års ISO-9001 kvalitetscertificering og en undervisning i dansk udtale efter vores helt egne fonetiske principper og med unikke resultater.”

På den baggrund har Steen Allan Christensen igennem alle årene været stærkt kritisk over for den offentlige danskundervisnings indhold og organisering. ”Når man ser på resultaterne, er der tale om de sidste 50 års måske største økonomiske, arbejdsmæssige, sociale og menneskelige katastrofe. Hvorfor? – Det er en lang og sørgelig historie!” I 2007 førte en konflikt med Københavns Kommune til, at kommunen afbrød samarbejdet og dermed satte skolens 700 kursister og 50 ansatte på gaden. Kursisterne gik i demonstration til Rådhuset, og sagen var i Højesteret, men kommunen og kammeradvokaten vandt.

Derfor har KISS siden 2007 været en privat skole. Undervisningssystemet, ekspertisen, atmosfæren og resultaterne er de samme. ”Men nu kan vi kun tage de udlændinge, som kan betale selv. KISS er således reserveret de få – imod al samfundsmæssig fornuft!” siger han. Skolen har dog en del udenlandske læger, som skal have høje karakterer ved danskprøverne for at få dansk autorisation, og som skal have en ordentlig udtale i deres virke. Begge dele kan lærerne på KISS levere.

Steen Allan Christensen har lige siden 1971 undervist mindst 20 timer om ugen – dels fordi han elsker at undervise, dels fordi han konstant udvikler udtaleundervisningen og undervisningsmaterialet, som han selv har skrevet. Foreløbig har han ingen udløbsdato.

Desuden har han gang i to bøger: The Perfect Violin om de gamle mestres systemer og The Perfect Brain om det system, som han mener er en forudsætning for, at vore sanser fungerer. For som han siger: ”Der er meget mere system i tingene, end man tror. Det gælder i øvrigt også den danske udtale!”

Information om KISS Sprogcenter

KISS Sprogcenter