Skoleelever til landsfinale i entreprenørskab - hvem har den bedste idé?

Selvom de ældste skoleelever først lige er kommet tilbage i skole, har mange af dem haft usædvanligt travlt i hjemmeskolen. For ud over dansk, matematik og naturfag, så har hverdagen også stået på ideudvikling, markedsresearch og pitchtræning for flere end 1600 elever. De er med i entreprenørskabsprogrammet Next Level, og tirsdag den 26. maj mødes de bedste 24 hold online til DM i Entreprenørskab for 7.-10. klasser.
Deltagere ved Next Level DM i 2019. I 2020 foregår DM online.

Intet er som det plejer i år, og dog alligevel. For i både DanmarkGrønland og Færøerne har hundredvis af elever været i gang med at tænke kreativt og udvikle ideer til, hvordan vi kan gøre verden bedre. Nu er de 24 bedste hold klar til Next Level - Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for elever i grundskolen tirsdag den 26. maj.

I år har Covid-19 givet eleverne og deres lærere et ekstra benspænd, så en stor del af ideudviklingen og forberedelsen er blevet lavet online. Men det har ikke forhindret de entreprenante unge i at finde på nytænkende ideer til ”Det hjertesunde liv”, som er årets tema i samarbejde med P.S. I Love You. Mange af de unges ideer handler også om klima, miljø og fællesskaber.

Niveauet i dette års Next Level-forløb har været særdeles højt. Vi har i år haft rekord mange deltagere, både fra Danmark, Færøerne og Grønland. Jeg glæder mig til at se og høre elevernes ideer og præsentationer,” siger Henrik Thise, programleder for Next Level.

Vær med til at finde de nye Danmarksmestre

Next Level - Danmarksmesterskabet er kulminationen på måneders arbejde for eleverne, hvor de har udviklet ideer og omsat dem til innovative projekter. Til DM er en række dommere er klar til at bedømme de unges ideer og give dem feedback, så de kan arbejde videre med ideerne.

DM i Entreprenørskab afvikles i år online, og det betyder, at interesserede fra hele landet har mulighed for at være virtuelt med. Eleverne dyster i fire kategorier: Bevægelse, Viden & Verden, Velfærd & Samfund og Sprog & Kultur. Camilla Ottosen er dagens vært og guider både deltagerne, dommere og gæster igennem dagen, som slutter med en festlig kåring, hvor de fire kategorivindere og en samlet 1., 2. og 3. plads udråbes og fejres.

Fonden for Entreprenørskab står bag Next Level og DM i Entreprenørskab for grundskoleelever, og Next Level-forløbet støttes af P.S. I Love You, og Hempel Fonden støtter DM i Entreprenørskab.

Deltagere ved Next Level DM i 2019. I 2020 foregår DM online.

Next Level er et entreprenørskabsprogram for elever i 7. til 10. klasse, hvor de får mulighed for at prøve kræfter med entreprenørskab på en spændende og lærerig måde ved at gå fra idé til handling. Formålet er at bidrage til fremtidens værdiskabere ved at fremme udvikling af entreprenørielle kompetencer hos elever fra udskolingen, og alle elever i 7.-10. klasse fra folke-, privat-, fri- og efterskoler kan deltage.

Fonden for Entreprenørskab står bag Next Level og DM i Entreprenørskab for grundskoleelever. Fonden arbejder for at entreprenørskab skal være for alle, og hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.