Red BarnetRed Barnet

Skoleelever får temauge dedikeret til søvn og digitale medier

Red Barnet og Just Human er gået sammen i stor satsning for at give studerende på ungdomsuddannelser og de ældste elever på skolen en bedre søvn i deres ofte travle program. Det sker ved at dedikere uge 44 til at finde en bedre balance mellem likes, scroll og søvn. 150 skoler har allerede meldt sig til temaugen, der er støttet af Sundhedsstyrelsen og Nordea-fonden.

Telefonen er med overalt. Ved middagsbordet, i skoletasken og i sengen. Rigtig mange unge bliver afbrudt i søvnen af telefonens lokkende lyde, vibrationer og lysende skærm. Det sker i sådan en grad, at det for mange går ud over deres indlæring og mentale trivsel. Men hvordan får man store børn og unge til at balancere det digitale liv og prioritere den livsvigtige søvn uden automatisk at blive mødt med himmelvendte øjne?

Det vil Red Barnet og Just Human sætte fokus på gennem temaugen ’ReloadMe’ i uge 44. De to organisationer har skabt en materialebank, hvor lærerne på landets skoler og ungdomsuddannelser kan finde materiale, der passer til netop deres elever.

Just Human har de seneste år med stor succes haft fokus på at skabe opmærksomhed omkring søvn blandt landets skoleelever. Organisationen er gået sammen med Red Barnet for at udvikle en hel temauge og samtidig sætte øget fokus på de unges digitale liv i samspil med søvn.

- Når vi taler med lærere, forældre og elever, siger de ofte, at deres digitale liv har en stor indflydelse på søvn og trivsel. Derfor vil vi gerne koble de to ting. Særligt på det digitale område har Red Barnet en ekspertise, der kommer projektet til stor hjælp. På den måde kan vi både snakke om problemet med de unges manglende søvn og årsagen, der ofte bunder i et for hektisk eller problemfyldt digitalt liv, siger Eva Molin, projektleder i Just Human.

Manglende søvn går ud over trivsel
At sove for lidt har store konsekvenser ­– ikke mindst for børn og unge. En af verdens førende søvnforskere, Dr. Avi Sadeh, har med sin forskning vist, at en times tabt søvn, bare tre nætter i træk, koster et barn cirka to års kognitiv udvikling – det samme som to klassetrin. Samtidig går den manglende søvn også ud over den generelle trivsel og velvære.

- Hos Red Barnet har vi i lang tid rådgivet unge, der har haft ubehagelige oplevelser i deres digitale liv. Vi har også spurgt ind til, hvordan de har det, og om de får sovet nok. Det viser sig ofte, at problemer i det digitale liv har konsekvenser i livet uden for digitale platforme. Derfor er vi gået ind i projektet. Vi ved, hvor meget søvnen betyder for den enkelte, og vi mener, at det er et emne, som samfundet skal tage alvorligt, siger Jon Kristian Lange, seniorrådgiver hos Red Barnet og ekspert i børns digitale liv

Over 150 skoler og uddannelser har allerede tilmeldt sig årets temauge, der er den første i et foreløbigt treårigt projekt støttet af Sundhedsstyrelsen og Nordea-fonden.

Læs mere på www.reloadme.dk

Skoler ruster sig til at hjælpe børn med flygtningebaggrund11.11.2021 06:05:00 CET | Pressemeddelelse

Mange børn med flygtningebaggrund har mentale ar, og det kan være svært at havne i en dansk skoleklasse. Med en indsats fra Red Barnet er lærere og pædagoger i 26 kommuner landet over i fuld gang med at blive uddannet til at sikre børnene den bedste start på livet i Danmark. Indsatsen hedder ’Fra flugt til skolegang’, og nu er et nyt og gratis læringsforløb til eleverne også lanceret. Forløbet er kun blevet mere aktuelt, efter at afghanske børn og familier blev evakueret i august og nu er i gang med en hverdag i Danmark. Red Barnet opfordrer alle kommuner til at sikre, at børn med flygtningebaggrund kommer så hurtigt og godt ind i fællesskaberne som muligt.

Red Barnet om børnene fra lejrene i Syrien: Endelig! Nu skal 14 børneliv genstartes6.10.2021 22:05:36 CEST | Pressemeddelelse

Red Barnet er glade og lettede over, at 14 børn og deres mødre nu endelig vender hjem til Danmark fra fangelejrene i det nordøstlige Syrien. Det er afgørende, at vi tager godt imod de børn, der har levet under umenneskelige forhold alt for længe, lyder det fra organisationen, som opfordrer til, at man vælger en løsning, hvor børnene kan forblive sammen med deres mødre i surrogat i den allerførste tid i Danmark.