Skolebænken trækker ikke for Danmarks industriansatte

I en rundspørge blandt tillidsrepræsentanter i Dansk Metal svarer kun fire ud af ti, at den virksomhed, de arbejder på, arbejder målrettet med at øge medarbejdernes kompetencer. Det er for lidt, mener Dansk Metal.

”Det skal være lige så naturligt at planlægge sin efteruddannelse som sin ferie”. Sådan har fagforbundet Dansk Metal flere gange italesat behovet for, at medarbejdere i industrien løbende opkvalificerer sig. Men noget tyder på, at det går for trægt med at øge medarbejdernes kompetencer.

39 procent af tillidsrepræsentanter i forbundet arbejder på en virksomhed, der har fokus på at øge medarbejdernes kompetencer.

”Selvom det går en smule fremad i forhold til de seneste års undersøgelser, så går det for langsomt. Industriproduktionen i Danmark er i en rivende udvikling, hvor ikke mindst ny teknologi spiller en større og større rolle. Det kræver nye kompetencer hos medarbejderne, og derfor skal langt flere virksomhedsledere og medarbejdere op på uddannelsesbeatet”, siger cheføkonom i Dansk Metal, Thomas Søby.

Tillidsrepræsentanterne peger på, at det især er manglende vilje hos ledelsen og blandt medarbejderne selv, der er de største barrierer for øgede tiltag til opkvalificering.

”Opkvalificering er jo ikke bare noget, der skal sikre den enkelte medarbejder nye færdigheder. Det er en investering i fremtidens Produktionsdanmark, og derfor er det i alles interesse, at vi sørger for at holde industriens ansatte i allerhøjeste gear”, siger Thomas Søby.

Kun én ud af 10 tillidsrepræsentanter angiver, at bedre økonomiske vilkår for virksomheden ville få den til at øge medarbejdernes kompetencer. Det indikerer, at økonomien for industrivirksomhederne og medarbejdere er blevet en mindre barriere for efter- og videreuddannelse. Det skyldes blandt andet, at der ved den seneste overenskomst i industrien i 2017 blev afsat 200 millioner kroner til efter- og videreuddannelse frem mod 2020. Her kan virksomhederne blandt andet få lønkompensation, som udgør 85 pct. af lønnen, når medarbejderen deltager i udvalgte AMU-kurser.

”Forklaringen er formentlig, at der er gang i industrien lige nu, og derfor har både virksomheder og medarbejdere svært ved at afse tid til skolebænken. Men hvis opsvinget skal fortsætte, så skal vi altså tænde det lange lys og sørge for, at vi også fremadrettet har de kompetencer, der skal sikre en fortsat højteknologisk industriproduktion i Danmark”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Der blev indgået en trepartsaftale i 2017 om efter- og videreuddannelse mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, hvor der blandt andet blev afsat over 400 milloner kroner til oprettelsen af en omstillingsfond målrettet ufaglærte og faglærte.

Læs hele analysen ”Industrien mangler fokus på opkvalificering” her.

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071