Skole OL-finalerne er skudt i gang

Flere end 44.000 skoleelever har gennem året dystet i forskellige sportsgrene i Skole OL-regi. I disse dage afvikles finalerne i Billund med deltagelse af skoler fra hele Danmark.

Fotokredit: Skole OL

Der var indmarch, olympisk ild, fest og farver, da Skole OL-finalerne blev åbnet på Byens Plads i Billund – ’Børnenes Hovedstad’. Frem til fredag den 17. juni kæmper flere tusinde elever fra 4.-8. klasse om de eftertragtede Skole OL-medaljer og flotte pokaler.

”Det er svært ikke at blive både glad og hamrende stolt, når jeg kigger på de mange tusinde børn til Skole OL-finalerne. Der er glæde, sved på panden og frem for alt fællesskab. Nogle vinder finalerne, mens andre taber, men klasserne sejrer alle i samarbejde og fællesskab og får gode oplevelser sammen gennem idrætten. Tak til de mange deltagende skoler, specialforbund, partnere og Billund Kommune for at gøre Skole OL muligt,” siger Hans Natorp, formand for DIF, mens han overværer finalerne i Billund.

Også projektleder på Skole OL, Janni Thrane, er fuld af begejstring over at se kulminationen på dette års Skole OL, som flere end 44.000 børn fra hele Danmark har deltaget i:

”Endelig er Skole OL-finalerne i gang. Tusindvis af børn samles i disse dage i Billund til bevægelsesglæde, fællesskab, færdighed og fairplay. Stemningen er helt i top, og man kan ikke undgå at blive begejstret og glad, når man mærker børnenes glæde og energi.”

Om Skole OL

Skole OL er OL i børnehøjde, og det låner en masse traditioner fra det rigtige OL. Der er eksempelvis indmarch, ilden tændes, og der uddeles medaljer. Disciplinerne er i flere tilfælde tilrettet alderen, så børnene fx ikke kaster med spyd, men med ’hylere’, og børnene ror ikke på søen, men i ergometermaskiner.

Skole OL så dagens lys i 2009, men her deltog udelukkende københavnske skoleelever. I 2012 blev Skole OL landsdækkende, og i de senere år er legene blevet udvidet, så klasserne ikke kun deltager i atletikdiscipliner, men også i bowling, bueskydning, dans, e-cykling, orienteringsløb, parasport, roning, triatlon og ultimate.

Det traditionsrige Skole OL er et samarbejdsprojekt mellem DIF og Dansk Atletik, som sammen med flere andre specialforbund under DIF har en målsætning om at udvikle Skole OL med endnu flere idrætsgrene på programmet og med flere deltagere til følge.

DIF og Dansk Atletik står bag Skole OL, som støttes af Nordea-fonden, TrygFonden, Billund Kommune Ole Kirk’s Fond og Salling Group (repræsenteret ved Bilka). Se mere på www.skoleol.dk.

Yderligere kommentarer:

Hans Natorp, formand i DIF, 31444015