Skjulte buræg gemmer sig ikke længere i føtex, Netto og Bilka

Nu gemmer buræg sig ikke længere som ingrediens i pasta, småkager og mayonnaise på hylderne i Salling Groups egne varemærker. Dermed er både buræg og buræg som en skjult ingrediens fortid, hvilket er et vigtigt skridt på vejen imod mere velfærd i danskernes indkøbskurve.

13-12-2019

De danske forbrugere har for længst sagt klart nej tak til æg fra burhøns. De vil købe ind med hjertet, og nu bliver valget mere simpelt. En målrettet indsats for bedre dyrevelfærd på hylderne har således udfaset de skjulte buræg i Netto, føtex og Bilkas egne varemærker.

– Det er en stor sejr for dyrevelfærden, at Salling Group har valgt buræg fra i deres butikker. Nu hvor også de skjulte buræg i butikkernes egne produkter er væk fra hylderne, bliver det endnu lettere for forbrugerne at gå udenom produkter med dårlig dyrevelfærd, siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.

Buræg er kendt som æggene med det laveste niveau af dyrevelfærd. De skjulte buræg har tidligere gemt sig i en lang række forarbejdet produkter som pasta, småkager og mayonnaise, der ellers ikke forbindes med æg. Fremover bliver de i stedet erstattet af æg fra høns med bedre levevilkår.

Æggene fik en på skallen

Æg fra burhøns skal man generelt spejde langt efter i Salling Groups butikker. Allerede i 2016 vinkede føtex farvel til buræg i køledisken, og Netto og Bilka fulgte trop i 2017. De tre kæder sænkede samtidig prisen på skrabeæg, der er et af alternativerne til buræg.

– Kunderne har tydeligt tilkendegivet, at de ønsker æg, hvor dyrevelfærd er prioriteret. Det har vi lyttet til i tæt samarbejde med vores leverandører, og derfor er det nu slut med buræg og buræg som skjult ingrediens i samtlige af vores butikker. At vi har nået det allerede inden udgangen af 2019 er en stor milepæl, som både vi og vores kunder har set frem til, fortæller Jo Ottow Svendsen, der er CSR-direktør i Salling Group.

Mere dyrevelfærd på hylderne

Ærlige råvarer og dyrevelfærd er ikke noget nyt hos Salling Group, der, sammen med Dyrenes Beskyttelse, har givet det største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel luft under vingerne. Helt konkret skal samarbejdet skabe et bedre udvalg, lavere priser og øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med 500.000.000 kroner frem mod 2020 og på den måde sikre øget dyrevelfærd hos landmændene, i kølediskene og i indkøbskurvene. Her spiller æggene også en rolle i at nå det mål.

Når udfasningen af buræg dog ikke er sket over natten, er det for at give producenterne mulighed for at omstille produktionen og samtidig sikre, at de danske butikker og restauranter ikke løb tør for æg.

Medievagten i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 40 84 15 12, presse@dyrenesbeskyttelse.dk

Medievagten i Salling Group, tlf. 87785002, press@sallinggroup.com

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.