Skjulte buræg gemmer sig ikke længere i føtex, Netto og Bilka
13-12-2019
De danske forbrugere har for længst sagt klart nej tak til æg fra burhøns. De vil købe ind med hjertet, og nu bliver valget mere simpelt. En målrettet indsats for bedre dyrevelfærd på hylderne har således udfaset de skjulte buræg i Netto, føtex og Bilkas egne varemærker.
– Det er en stor sejr for dyrevelfærden, at Salling Group har valgt buræg fra i deres butikker. Nu hvor også de skjulte buræg i butikkernes egne produkter er væk fra hylderne, bliver det endnu lettere for forbrugerne at gå udenom produkter med dårlig dyrevelfærd, siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.
Buræg er kendt som æggene med det laveste niveau af dyrevelfærd. De skjulte buræg har tidligere gemt sig i en lang række forarbejdet produkter som pasta, småkager og mayonnaise, der ellers ikke forbindes med æg. Fremover bliver de i stedet erstattet af æg fra høns med bedre levevilkår.
Æggene fik en på skallen
Æg fra burhøns skal man generelt spejde langt efter i Salling Groups butikker. Allerede i 2016 vinkede føtex farvel til buræg i køledisken, og Netto og Bilka fulgte trop i 2017. De tre kæder sænkede samtidig prisen på skrabeæg, der er et af alternativerne til buræg.
– Kunderne har tydeligt tilkendegivet, at de ønsker æg, hvor dyrevelfærd er prioriteret. Det har vi lyttet til i tæt samarbejde med vores leverandører, og derfor er det nu slut med buræg og buræg som skjult ingrediens i samtlige af vores butikker. At vi har nået det allerede inden udgangen af 2019 er en stor milepæl, som både vi og vores kunder har set frem til, fortæller Jo Ottow Svendsen, der er CSR-direktør i Salling Group.
Mere dyrevelfærd på hylderne
Ærlige råvarer og dyrevelfærd er ikke noget nyt hos Salling Group, der, sammen med Dyrenes Beskyttelse, har givet det største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel luft under vingerne. Helt konkret skal samarbejdet skabe et bedre udvalg, lavere priser og øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med 500.000.000 kroner frem mod 2020 og på den måde sikre øget dyrevelfærd hos landmændene, i kølediskene og i indkøbskurvene. Her spiller æggene også en rolle i at nå det mål.
Når udfasningen af buræg dog ikke er sket over natten, er det for at give producenterne mulighed for at omstille produktionen og samtidig sikre, at de danske butikker og restauranter ikke løb tør for æg.
Kontakter
Medievagten i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 40 84 15 12, presse@dyrenesbeskyttelse.dk
Medievagten i Salling Group, tlf. 87785002, press@sallinggroup.com
Billeder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum