DI Skive Viborg

Skives jobcenter blandt landets bedste

Virksomhederne i Skive er meget tilfredse med kommunens service, når de står og mangler dygtige hænder og hoveder. Det svarer de i DI’s årlige undersøgelse af den service og de forhold, som kommunen byder dem. Det er særligt jobcentret, som virksomhederne er glade for.

Jobcenter Skive er landets syvendebedste jobcenter til at hjælpe virksomhederne med at skaffe de medarbejdere, de har brug for. I hvert fald når man spørger de lokale virksomheder, hvad de mener om jobcentrets service.

- Vores jobcenter i Skive er simpelthen i særklasse. Selvom der ikke er så mange ledige på hylderne, som jobcentret kan tage af, er de meget opmærksomme på, hvordan de så kan hjælpe vores virksomheder med at skaffe de medarbejdere, de mangler. Et konkret eksempel er PARTNER JOBmatch, hvor kommunen og virksomhederne er gået sammen om at hjælpe med at finde arbejde til ægtefæller, udtaler Morten Primdal, der er næstformand i DI Skive/Viborg.

Kommunens indsats for at skaffe flere medarbejdere til virksomhederne falder på et tørt sted. Ledigheden i Skive er nemlig blandt de laveste i landet – 3,3 pct. og dermed lavere end landsgennemsnittet på 4,3 pct. Det forklarer også, at knap halvdelen af virksomhederne i Skive peger på, at det er denne indsats, kommunen skal prioritere, hvis virksomhederne skal kunne vokse sig større.

Et andet område, som virksomhederne også kvitterer for, er, at kommunen gør plads til, at man både kan bo og drive virksomhed i byen. Det er Skive den 14. bedste kommune til, viser DI’s undersøgelse.

- Det betyder meget for vores virksomheder, at de har adgang til gode erhvervsgrunde, og at de kan udvide produktionen, når efterspørgslen på deres varer stiger. Det er i det hele taget en forudsætning for, at de kan vokse og skabe flere arbejdspladser. Og så skal Skive jo være en by, som både borgere og virksomheder kan se sig selv i. Den balance synes kommunen at være blevet bedre til at ramme. Det er Big Blue jo et enestående eksempel på, siger Morten Primdal.

Samlet set er Skive den 22. mest erhvervsvenlige kommune i Danmark, når alle erhvervsvilkår tælles sammen. Det er en lille tilbagegang med fem pladser siden sidste år, hvor Skive fik sit hidtil bedste resultat. Det skyldes især, at virksomhederne er blevet mindre tilfredse med kommunens samlede rammevilkår for at drive virksomhed.

Skive har igen i år en bedre placering end Viborg i DI’s undersøgelser af kommunernes erhvervsklima. Viborg når en 39. plads ud af undersøgelsens i alt 96 kommuner. Det er en fremgang på ti pladser i forhold til sidste år.

FACTS OM LE 2017

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har bl.a. vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur, kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent Dennis Jensen, deje@di.dk, tlf.: 2065 5202 eller pressekoordi-nator Jeanette Løv Rasmussen, jlra@di.dk, tlf.: 2347 7178.

Information om DI Skive Viborg

DI Skive Viborg

For yderligere information om DI Skive/Viborg:

Konsulent Dennis Jensen