Skilsmisse: Hvordan bliver min økonomi?

Hvad har jeg råd til at bo i? Kan jeg købe min eks-ægtefælle ud? Skal vi stadig have samme bankrådgiver? Disse spørgsmål er blandt de tonsvis af spørgsmål, som ryger gennem hovederne på mange af de par, der hvert år bliver ramt af skilsmisse. Nogle vælger at finde en ny bank.

I Danmark er skilsmisseprocenten 46,5% ifølge Danmarks Statistik. Selvom antallet af skilsmisser har været faldende de seneste år, besluttede 15.265 ægtepar i 2017 at gå hver til sit. En af de vigtige opgaver skilsmisseparret står over for er at få adskilt den del af deres økonomi, der hidtil har været fælles. I den forbindelse vælger den ene part ofte at skifte bank.

Nye øjne på privatøkonomien

”Vi har mange single kunder, der benytter vores platform. Blandt dem er der en gruppe, der lige er kommet ud af et ægteskab, og derfor har et naturligt behov for at få overblik over deres egen økonomi, men også et ønske om at få rådgivning fra en bank, som ikke tidligere har været involveret i den fælles økonomi,” siger Ulrik Marschall, der er kommunikationschef i Mybanker.

Når man bliver skilt og flytter fra hinanden, og boligbehovet pludselig ændrer sig, ændrer boligøkonomien sig også. For mange singler, der står i den situation, er der brug for at få indstillet privatøkonomien, så den stadig kan rumme boligudgift og alle andre dagligdags udgifter – men for færre penge. Det stiller krav til god rådgivning, og derfor kan det være en fordel, at få flere rådgivere til at finde den bedste økonomiske løsning. Denne mulighed får man, når man bruger Mybanker.

Mybank din økonomi

Hver måned mybanker mere end 3.000 bankkunder deres økonomi ved at lave et udbud af deres privatøkonomi via Mybankers udbudsplatform. Det gør de med henblik på at finde ud af, om der er en bank, som vil gøre mere for dem end deres nuværende bank.

Bankkunden skal kun bruge tid på at taste sin privatøkonomi ind, indsende de nødvendige dokumenter digitalt, vurdere de indkomne tilbud og holde møde med den nye bank. Resten af arbejdet sørger den nye bank for. Så let er det blevet at skifte bank.

Prøv det på mybanker.dk/skift-bank. Det er gratis.