Skift over til en varmepumpe og spar 9.675.000 vingummibamser

Ikke alene kan du opnå store økonomiske besparelser ved at skifte fra naturgas til en varmepumpe - du opnår også en stor CO2-besparelse. Med Nærvarme Danmarks CO2-beregner, kan du få konverteret din miljøbesparelse til helt almindelige hverdagsting.
Skift over til en varmepumpe og spar 9.675.000 vingummibamser

Hvor meget CO2 sparer du egentlig ved at skifte til en varmepumpe?

Når man skifter et oliefyr ud med en luft til vand varmepumpe, sparer man klimaet for ca. 60.000 kg. CO2 set over varmepumpens forventet levetid på 15 år ifølge Energistyrelsens tal for varmekilders udledning af CO2.

Varmepumperne er således med til at skubbe gang i den grønne omstilling, ved at tilbyde en mere klimavenlig varmeløsning til eksempelvis oliefyr og gasfyr.

Men hvor meget man bidrager til den grønne omstilling med et skift til en varmepumpe, kan være svært at forholde sig til ud fra sådanne tal. Derfor har Nærvarme Danmark gjort det langt mere relaterbart med deres nye CO2-beregner.

Omregn CO2-besparelser til skøre hverdagsting

Med deres nye CO2-beregner, kan du se din miljøbesparelse blive konverteret til helt almindelige og nogle lidt skøre hverdagsting, når du skifter dit gamle fyr ud med en varmepumpe.

”Du sparer klimaet for omkring 3.600 kg. CO2-udledning om året. Det er da de færreste, der kan relatere til det. Derfor har vi konverteret det til skøre hverdagsting”, udtaler Per Wulff Petersen fra Nærvarme Danmark A/S, ”Det er nemmere for de fleste at relatere deres CO2-besparelse til hverdagsting - og måske mere tankevækkende”.

Med deres CO2-beregner kan din miljøbesparelse eksempelvis gøres op i restaurantbesøg, bilture eller endda vingummibamser.

Hvis du eksempelvis har et oliefyr, der bruger omtrent 2400 liter olie årligt i husstanden, så svarer det til en miljøgevinst på ca. 58.050 kg CO2. Dette tal kan konverteres, så det svarer til, at du får en besparelse på 9.675.000 vingummibamser henover varmepumpens levetid på ca. 15 år.

Om Nærvarme Danmark

Nærvarme Danmark tager hver dag initiativ til en banebrydende indsats for klimaet og gør alt andet end at lade det blive ved snakken. Det er vigtigt for os, at det skal være så nemt for dig og alle andre som muligt. Derfor går vi op i at være eksperterne. Og det kræver, at vi holder os på tæerne og hele tiden har den nyeste viden. Så vi kan give den viden videre til andre. Derfor engagerer vi os. Vi stræber efter at bruge energi rationelt til at forhindre klimaforandringer. Vi står på en stærk klippe fra energiselskabet SEF A/S, som giver os mulighed for altid at udvikle, tænke nyt og være de modige.