Skiferie i Italien? Ikke uden ansvarsforsikring

En bøde på 150 euro og fratagelse af liftkortet. Det kan blive konsekvensen, hvis du ikke har en gyldig ansvarsforsikring, når du spænder skiene på i Livigno eller et af de andre populære skisportssteder i Italien.

De italienske myndigheder har nemlig indført et krav om obligatorisk ansvarsforsikring, når man deltager i skisportsaktiviteter på de italienske skisportssteder. Italien er i forvejen et af de mest restriktive skisportsnationer, når det kommer til sikkerhed.

Lovændringen om obligatorisk forsikring, der dækker, hvis man er skyld i skader, trådte i kraft i januar i år.

SOS International anbefaler altid skiturister til at lave et grundigt forsikringstjek inden afrejse.

- Skiferien kan blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke er godt dækket ind af sine forsikringer. Skiferien er den rejse, hvor der er størst risiko for, at man er involveret i uheld, siger divisionsdirektør Karin Tranberg, Travelcare, SOS International.

Undersøg, hvordan du er dækket
Ansvarsforsikringen, som nu er blevet obligatorisk i Italien, hører under indboforsikringen. Derudover anbefaler SOS International, at man har gyldig rejseforsikring og ulykkesforsikring. Når man kigger sine forsikringer igennem, er det vigtig at undersøge, om skisport og hjemtransport er dækket.

Den nye italienske regel gælder for alle, der udøver skisportsaktiviteter på de alpine skiløjper, også snowboarding og kælkning. Hvis man ikke har en gyldig ansvarsforsikring, kan man købe én sammen med sit liftkort på stedet. Det koster typisk i omegnen af tre euro om dagen.

Udover den nye lov om obligatorisk forsikring har Italien en række andre restriktioner for at øge sikkerheden: Det er lovpligtigt at bære skihjelm for alle under 18 år, der er nultolerance over for færdsel på pisterne i alkoholpåvirket tilstand, og der er strenge regler om off-piste skikørsel.

Tjekliste før skiferien

• Sæt dig ind i, hvordan du og din familie er forsikret
  • Er skisport og hjemtransport dækket?
  • Har I gyldig ansvarsforsikring?
  • Husk gyldige EU-sygesikringskort
  • Overvej at købe en afbestillingsforsikring
  • I tilfælde af uheld eller sygdom: Kontakt alarmcentralen først, så I bliver henvist til det bedst egnede behandlingssted

Den italienske lov, der trådte i kraft i januar 2022 siger: "Skiløbere, som anvender de alpine pister skal have gyldig forsikring, der dækker personens civilretslige ansvar for skader forårsaget på tredjepart."

Executive Vice President, Travelcare

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 11 af de største forsikringsselskaber i Norden. SOS International har en sagsvolumen, der placerer virksomheden som en af de største assistanceorganisationer i Norden.