Skiferie i Italia? Ikke uten ansvarsforsikring

En bot på 150 euro og inndragning av heiskortet. Dette kan bli konsekvensen dersom du ikke har gyldig ansvarsforsikring når du setter utfor bakkene i Livigno eller et av de andre populære skistedene i Italia.

Italienske myndigheter har innført krav om obligatorisk ansvarsforsikring ved deltakelse i skiaktiviteter i de italienske alpinanleggene. Italia er allerede en av de mest restriktive skinasjonene når det gjelder sikkerhet.

Lovendringen om obligatorisk forsikring, som dekker dersom man er skyld i skader, trådte i kraft i januar i år.

SOS International anbefaler alltid skiturister å gjøre en grundig forsikringssjekk før avreise.

– Skiferien kan bli en dyr fornøyelse hvis man ikke er godt dekket av forsikringen. Skiferien er den reisen der det er størst risiko for å bli involvert i en ulykke, sier divisjonsdirektør Karin Tranberg, Travelcare, SOS International.

Sjekk hva forsikringen dekker

I tillegg til ansvarsforsikring, som nå er blitt obligatorisk i Italia, anbefaler SOS International at du har gyldig reiseforsikring og ulykkesforsikring. Når du ser gjennom forsikringene dine, er det viktig å sjekke om skisport og hjemtransport er dekket.

Den nye italienske regelen gjelder for alle som driver med skiaktiviteter i alpine skiløyper, inkludert snowboard og aking. Hvis man ikke har gyldig ansvarsforsikring, kan man kjøpe en sammen med heiskort på stedet. Det koster vanligvis rundt tre euro per dag.

Utover den nye loven om obligatoriske forsikring har Italia en rekke andre restriksjoner for å øke sikkerheten: hjelm er påbudt for alle under 18 år, det er nulltoleranse for kjøring i bakkene under påvirkning av alkohol, og det er strenge regler for offpiste-kjøring.

Sjekkliste før skiferien

• Sett deg inn i hvordan du og din familie er forsikret
  • Er skisport og hjemtransport dekket?
  • Har du gyldig ansvarsforsikring?
  • Husk gyldig Europeisk helsetrygdkort
  • Vurder å kjøpe avbestillingsforsikring
  • Ved ulykke eller sykdom: Ta først kontakt med alarmsentralen, slik at dere blir henvist til det best egnede behandlingssenteret

Den italienske loven, som trådte i kraft i januar 2022 sier: "Skiløpere som benytter alpinbakkene må ha gyldig forsikring som dekker personens sivilrettslige ansvar for skader påført tredjepart."

Executive Vice President, Travelcare

SOS International ble etablert i 1961, og er nå eiet av de 11 største forsikringsselskapene i Norden. SOS International har et saksvolum som plasserer virksomheten som en av de største assistanseorganisasjonene i Norden.