DI - Dansk ByggeriDI - Dansk Byggeri

Skal tre broer og et laboratorium vinde Bæredygtig Beton Prisen?

To broer i Holeby ved Rødby, en bro ved Holstebro og en laboratoriebygning på DTU i Lyngby er blandt tre nominerede til at vinde Bæredygtig Beton Prisen 2019. Nomineringen skyldes, at man i de fire projekter for første gang nogensinde har brugt en nyudviklet grøn cement og beton, som i fremtiden kan spare klimaet for op mod 30 procent af CO₂-udledningen. Dansk Beton i Dansk Byggeri uddeler prisen for sjette gang. Du kan være med til at bestemme, hvem der vinder ved at stemme på din favorit.
Jernbanebro på strækningen mellem Ringsted og Femern - Kærstrupvej. Foto: Torben Eskerod

Igennem de sidste fire år har innovationskonsortiet Grøn Beton II arbejdet sammen om at udvikle nye cementtyper, der belaster klimaet mindre og har en mindre CO₂-udledning. De nye cement- og betontyper er anvendt i brokonstruktionerne på tre broer i Holeby ved Rødby og en bro ved Holstebro samt i et nyt betonlaboratorium på DTU. Det er de fire byggerier, der nu er nomineret til Bæredygtig Beton Prisen.

Potentialet for at bygge mere bæredygtigt i beton i fremtiden – som de tre broer og laboratoriet – er stort. Erfaringerne fra projektet viser, at erstatter man den cement og beton, vi bruger i dag, med de nye CO₂-reducerede cement- og betontyper, kan vi globalt set spare klimaet for op til 30 procent af den nuværende og fremtidige CO2 udledning i forbindelse med cement- og betonproduktion. Og resultaterne tyder på, at kvaliteten af den nyudviklede grønne beton er på højde med den beton, vi bruger i dag. Der er tale om et forskningsprojekt og fire demonstrationsprojekter af international format.

Opfatter nomineringen som en anerkendelse

- Vi er meget glade og stolte over at være nomineret til Bæredygtig Beton Prisen. Vi har arbejdet på dette projekt igennem fire år, og vi opfatter nomineringen som en anerkendelse af, at vi er lykkedes med at få udviklingsarbejdet fra laboratoriet og ud i virkeligheden. Det er her i de virkelige konstruktioner, at betonerne skal vise deres værd over tid. Vi håber på, at demonstrationsprojekterne – broerne i Rødby og Holstebro og laboratoriet i Lyngby - vil være med til at bane vejen for den grønne omstilling af cement- og betonproduktionen, siger Lars Nyholm Thrane fra Teknologisk Institut, der er projektleder på projektet.

Adm. dir. Torben Möger Pedersen, PensionDanmark og medlem af dommerkomitéen, siger om nomineringen af de fire demonstrationsprojekter:

- Det er ingen hemmelighed, at produktionen af cement og beton bidrager med fem procent af CO₂-udledningen. Det er prisværdigt, at beton- og cementindustrien allerede for fire år siden gik ind i at finde en konstruktiv løsning på klimaaftrykket. Af den grund – og fordi der er et enormt potentiale i at bruge grøn beton – fortjener de grønne broer og laboratoriebyggeriet at blive nomineret til Bæredygtig Beton Prisen.

Rødby, Holstebro og Lyngby i konkurrence med Aarhus og København

Der er to andre nominerede projekter til Bæredygtig Beton Prisen: Sydhavn Genbrugscenter i København og erhvervshuset Sonnesgade 11 i Aarhus. Hvem, der vinder, afgøres af, hvem der får flest stemmer. Afstemningen skydes i gang den 5. februar og løber frem til 5. marts. Alle kan stemme på deres favorit på www.danskbeton.dk/bæredygtigbetonprisen - og deltage i konkurrencen om flotte præmier.

Afsløres den 28. marts Vinderen af Bæredygtig Beton Prisen afsløres den 28. marts ved en prisfest i Dansk Arkitektur Center, hvor også In-situ Prisen og Betonelement-Prisen uddeles.

Fotos kan downloades på www.danskbeton.dk

Billeder

Sydmotorvejen på Lolland – Lundegårdsvej. Foto: Torben Eskerod