Skal du som jæger frygte ulve?

Det er efterhånden blevet et kendt fænomen, at der findes ulve i Danmark og i 2012 sås de første ulve i 200 år. Ulve er omgærdet af megen frygt, mystik og associationer til et farligt rovdyr, men hvordan forholder man sig egentlig i praksis til en ulv, hvis man møder sådan en på sin vej igennem jagtsæsonen?

Det vil vi se lidt nærmere på her, hvor vi kommer ind på, om man skal være bange for at møde en ulv på sin vej i naturen.

Miljøstyrelsen overvåger ulvene i Danmark

Ulvene i Danmark bliver nøje overvåget af Miljøstyrelsen og der er visse instanser, der indrapporterer til denne styrelse, såfremt der bliver set ulve i et bestemt område. Det inkluderer Naturhistorisk Museum Århus og Århus Universitet, der senest har kunnet melde om en enlig hun ulv i Skjern reviret, der for nylig har fundet sig en mage. Hun ulven har været enlig i noget tid, men er lykkedes med at tiltrække sig en mage og parret er blevet set sammen på afstand, ligesom der er blevet identificeret potespor på to forskellige størrelser poter.

Frygt ej for en ulv

På grund af dette nye ulvepar, forventer forskerne, at der kunne komme ulveunger til foråret. Dermed kommer der løbende flere ulve til i Danmark, mens der også bliver sat fokus på, at ulve er meget sky dyr, der som regel holder sig langt væk fra mennesker. Man skal derfor ikke, som almindelig privatperson og som jæger, frygte for at møde en ulv. Hvis det endelig skulle ske at ulvene begynder at have en nærgående adfærd, kan man altid tage kontakt til Miljøstyrelsen herom. Miljøstyrelsen har kan nemlig tage forskellige midler i brug for at beskytte jægere og andre privatpersoner mod ulvene. Blandt andet kan de opstille afskærmende hegn og i sidste ende, hvis intet virker, få ulvene aflivet. Dette må man dog til gengæld ikke gøre som hverken jæger eller privatperson, da ulvene er fredede. Hvis du, udover viden om ulve, ønsker inspiration til jagt generelt, så kig på myhuntingplanner.

Skyd aldrig en ulv – straffen er op til 2 år

Når man som jæger har adgangen og retten til at skyde vilde dyr, er det ekstra vigtigt at vide, at man aldrig må skyde en ulv. Straffen er nemlig op til to års fængsel. Ulven er nemlig totalfredet ved lov, og dermed er det kun Miljøstyrelsen der har bemyndigelsen til at skyde en ulv, såfremt der er tale om et tilfælde, hvor ulven er til fare for mennesker.

Vær helt stille i mødet med en ulv

Hvis du endelig skulle møde en ulv, er det vigtigt at forholde sig i ro og bare betragte ulven/ulvene. Hvis de skulle komme imod dig, skal du lave larm og eventuelt smide en gren eller andet fra skoven mod dem. Det er dog bevist, at der fra år 2000 i Tyskland ikke har været ét eneste tilfælde af ulves angreb på mennesker. Der er dermed plads til både jægere og ulve i den vilde, skønne natur i Danmark.

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.

Lyngby-psykolog vægtes relation og tryghed i hvert et samtaleforløb17.11.2021 14:28:58 CET | Pressemeddelelse

Julie Aasbjerg Andersen er indehaver af Mentalt Overskud, der er en moderne og fleksibel psykologpraksis, hvor du kan booke både fysiske og virtuelle sessioner samt walk-and-talks. For mange mennesker kan det være en stor udfordring at kontakte en psykolog med henblik på at få hjælp. Hos Mentalt Overskud fokuseres der på at skabe tryghed hos ethvert menneske – ung som voksen - fra den indledende konsultation og hele vejen igennem det personlige forløb.

Familievirksomheden Ugleunger har stor succes med salg af uldtøj online16.11.2021 20:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ugleunger.dk er ikke bare endnu en online forhandler af børnetøj på nettet. Den familiedrevne webshop skiller sig ud fra mængden ved at føre et nichepræget udvalg af uldtøj til både mor, far og barn. Siden webshoppen gik i luften tilbage i 2013, har rigtig mange – faktisk hele 50.000 – kunder været igennem systemet. Og tilfredsheden blandt de over 50.000 kunder er høj – på Trustpilot har webshoppen opnået en score på 4,3 ud af 5 stjerner.