Skal du flytte efter sommerferien? Så meget koster det at flytte i lejebolig

Det er nødvendigt med en solid opsparingskonto, når lejere skal flytte ind i en ny lejebolig. Her kan du se, hvor meget du skal af med i de store studiebyer.

De mange kommende studerende som skal finde et nyt sted at bo efter sommerferien, kan med fordel bruge ferien på at spare op til lejeboligen, viser ny opgørelse. Ved indflytning i en lejebolig kræver langt de fleste udlejere en betaling af både depositum, forudbetalt leje og første måneds husleje, og det er et beløb, der kan løbe op i mange tusinde kroner. Det koster helt op mod 62.000 kroner at flytte ind i en ny lejebolig, viser en ny opgørelse fra BoligPortal.

Opgørelsen fra BoligPortal, der er landets største formidler af lejeboliger viser, hvad det koster at flytte i lejebolig i landets største byer. En udlejer har ud over første måneds husleje ret til at kræve tre måneders husleje i depositum samt tre måneders husleje i forudbetalt leje, når en ny lejer skal flytte ind. Det betyder også, at der hvor huslejepriserne er højest, er indflytningsprisen det også.

- Kommende boligsøgende skal berede sig på, at det ikke altid er et greb i lommen at flytte ind i en ny lejebolig. Hvis udlejer bruger sin ret til at opkræve en indflytningspris på seks gange huslejen, så er det altså rigtig mange penge. Hvis man ikke allerede har pengene, så kan sommerferien måske bruges på at tjene de sidste penge, eller man kan spørge om et lån hos familiemedlemmer, siger Anders Hyldborg, der er adm. direktør hos BoligPortal.