Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Skal din by løbe med titlen som Årets Landsby 2023?

Send en ansøgning inden d. 14. juni kl. 12 for at komme i betragtning til Årets Landsby 2023. I år uddeles prisen under temaet ”En landsby, der står sammen gennem energikrisen.”

Den aktuelle energikrise har sat de danske landsbyer under pres og sammen med behovet for en grøn omstilling af hele vores samfund, afkræver det nye, lokale løsninger, som kan ruste landsbyerne til fremtiden. Heldigvis har lokalsamfund landet over vist, at de evner at agere på trods og står sammen, når krisen hvirvler vores velkendte livsvilkår op i luften.

Årets Landsby hylder i 2023 de landsbysamfund, som har gjort en særlig indsats for at stå sammen om at bringe landsbyerne styrket og grønnere gennem energikrisen med afsæt i lokalsamfundet og den omkringliggende natur. Det kan være påbegyndte initiativer som nye fælles lokale varmeløsninger, andre former for energiløsninger, en ny transportløsning, understøttende indsatser målrettet lokale erhverv, foreningsliv og lokale medborgere, som bliver presset af energikrisen eller en lokal kampagne for energibesparelse.

Særligt håber komitéen at få eksempler frem, som indtænker naturen i landsbyernes udvikling. For landdistrikternes natur er både en væsentlig del af den grønne omstilling og noget af det, som gør landsbyer over hele landet attraktive. Konkrete eksempler kunne være, hvordan energiløsninger spiller sammen med oplevelser i naturen, herunder brugen af og adgangen til naturen, biodiversitet eller lokal fødevareforsyning.

Med andre ord: I år skal vi have de løsninger, som skal fremtidssikre de danske landsbyer, frem i lyset, så de kan inspirere lokalsamfund landet over til handling.

På spil er æren samt en check på 50.000 kroner til vinderlandsbyen, mens 2. og 3. pladsen hver honoreres med 25.000 kroner. Derudover vil vinderlandsbyen fejres med en kåringsfest d. 23. september 2023.

Find mere information om krav og vilkår for at blive Årets Landsby 2023 her.

Fakta om Årets Landsby

Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 27. gang. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.