Skaknovelle er perlen blandt Zweigs noveller

Rasmus Vangshardt (post.doc. forfatter og foredragsholder) har skrevet forord og stået for at udvælge novellerne til denne samling af Zweigs bedste noveller, Skaknovelle og andre fortællinger. Samlingen viser er bredt udsnit af Zweigs bedste noveller fra hans tidligst udgivne Forår i Prateren til hans sidste, og mange vil sige hans bedste, novelle Skaknovelle.

Flere af novellerne i samlingen har været næsten uopdrivelige i dansk oversættelse, men med dette over 500 sider lange udvalg håber vi at have lavet det ultimative udvalg på dansk, så alle kan få glæde mesterens flittige produktion.

Skaknovelle foregår på passagerdamperen fra New York til Buenos Aires. Her opdager novellens jeg-fortæller den regerende verdensmester i skak, den udannede og arrogante Mirko Czentovic, og desuden den hovedrige McConnor, som betaler verdensmesteren for at spille en række partier mod damperens passagerer. Da Czentovic spiller mod den rolige Dr. B., tager historien en uventet drejning. Første parti ender i remis, og da verdensmesteren kræver revanche, taber han næste parti. Den umiddelbart relativt udramatiske optakt til romanens fortælling udvikler sig snart til en fortælling om holocausts rædsler, da Dr. B’s egentlige identitet kommer frem i lyset. Skaknovelle udkom posthumt blot måneder efter Zweigs selvmord begået i fortvivlelse over nazismens fremmarch.

“Skulle man have glemt – eller aldrig vidst – hvad Europa også er, kan man begynde her, på disse steder, hvor den østrigske forfatter Stefan Zweigs (1881-1942) bedste fortællinger udspiller sig. I slotsparkens skumringsstemning, på storbyernes vrimlende forårsudflugter, i havne- og bademiljøernes urbane kosmopolitisme. Kort sagt, i det dannede borgerskabs naturlige habitat. Problemet i dag: Det findes ikke længere. Problemet dengang, da Zweig skrev: Det var allerede ved at forsvinde.”

(Fra Rasmus Vangshardts forord)

Stefan Zweig (1881-1942) skrev litterære biografier, historiske essays, en enkelt roman og så de noveller, som han stadig den dag i dag er mest berømt for. Perlen i hans novelleproduktion blev den sidste, han skrev, Skaknovelle. I 1942 begik han selvmord.

Titel: Skaknovelle og andre fortællinger
Forfatter: Stefan Zweig
Oversætter: Lone Østerlind

Udvalg og forord: Rasmus Vangshardt

Udgivelsesdato: 27. august 2021

Hæder til Turbines program da Dansk Fantasy Pris blev uddelt for første gang21.9.2021 13:24:08 CEST | Pressemeddelelse

Dansk fantasy er i vækst, og genren har læsere i alle aldersgrupper, hvilket tydeligt viste sig blandt de mange fremmødte på årets Fantasyfestival, der netop er blevet afholdt i Esbjerg. Her kunne de fremmødte også overvære uddelingen af ”DANSK FANTASY PRIS”, hvor henholdsvis Årets Danske Fantasybog, Årets Danske Fantasydebutant og Årets Danske Fantasyforside blev kåret.

Filosofisk og smuk billedbog om en bæredygtig fortid og fremtid26.8.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Kleinschmidt har skrevet en smuk og poetisk historie om to søstre i en fjern fortid, inspireret af den amerikanske Ursula Le Guins feministiske essay "Bæreposeteorien" om fiktion, der bl.a. argumenterer for, at der findes en anden og mere bæredygtig måde at fortælle historier på. I stedet for at fortælle spyddets, heltemandens og jægerens historie, fortæller Kleinschmidt samlernes historie.