Skærmtid skal begrænses til planlagte pædagogiske aktiviteter

Passiv brug af digitale skærme bør afskaffes hos dagplejere, i vuggestuer og børnehaver. Men et regulært skærmforbud i dagtilbud kan spænde ben for lærerige pædagogiske projekter, mener formand for pædagogisk sektor i FOA.

”Vi skal tage dybt alvorligt, at vi ser flere børn i mistrivsel. Og selvfølgelig skal vi gøre en indsats for at begrænse børns skærmforbrug. Det er det allerallervigtigste.”

Sådan lyder en første reaktion fra Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA, på børne- og undervisningsminister Mattias Tesfayes forslag om, at det fremover skal være slut med digitale skærme for børn på 0-6 år, når de er i dagtilbud.

Men helt at afskærme børn fra ja, skærme, mener sektorformanden alligevel ikke er den rette vej at gå.

”Jeg deler ministerens bekymring for, om det er skadeligt for børnene at sidde foran digitale skærme og at tiden, de bruger foran skærmene, stiger, når vi også ser en stigning i andelen af børn, som mistrives. Men det er vigtigt at sondre mellem, om børnene blot sidder passivt foran en skærm, som næppe er sundt, eller om der er tale om en planlagt pædagogisk aktivitet,” siger Kim Henriksen.

Ifølge ham er der nemlig masser af læring i projekter, som fint kan inddrage det digitale spor og derfor også skærme.

”Børnene kunne begå sig i den virkelige verden, som på mange punkter er digital. Det er også indarbejdet i de pædagogiske uddannelser, og eksempelvis er nogle pædagogiske assistenter uddannet til netop at åbne for den digitale verden lidt op for børnene med planlagte, pædagogiske aktiviteter, som inddrager det digitale spor. Så jeg mener ikke, vi skal afskrive alle skærme under ét. Det, vi skal afskaffe er, hvis skærmene bliver brugt passivisering af børnene, hvor de bare sidder med en skærm, uden at det indgår i et pædagogisk projekt,” siger sektorformanden.

Et totalt skærmforbud vil også vanskeliggøre helt almindelige gøremål og samtaler med børnene for dagplejere og pædagogisk personale i vuggestuer og børnehave.

”De skal da stadig kunne bruge skærmen hurtigt at kunne finde svar på det, de taler med børnene om og kunne google et billede frem af en tissemyre, Eiffeltårnet, en Mumitrold eller kunne finde et bestemt stykke musik frem,” siger Kim Henriksen.

Samtidig er han optaget af, at vi finder flere svar på sammenhængen mellem børn og skærmtid.

”For det er klart, vi skal indrette hverdagen med børnene i dagtilbud, så de får de bedste forudsætninger for at klare sig godt her i livet. Og det skal de pædagogiske uddannelser også tage højde for og indrettes efter,” siger sektorformanden.

Følg pressemeddelelser fra FOA

Flere pressemeddelelser fra FOA