Nicehair ApS

Skadeligt for huden: Undgå at bruge gammel makeup

Din foundation eller læbestift kan give betændelse i huden, hvis produktet ikke længere er så friskt, som det burde være. Ekspert giver sine råd til, hvordan du får makeuppen til at holde længst muligt.
Fælles for alle makeup-produkter er, at deres holdbarhed kan blive forkortet, hvis de opbevares forkert. Foto: PR.

Er du god til at gemme din makeup i lang tid, så kan det have konsekvenser for din hud. Det fortæller Mette Schwartz Busk, der er kosmetolog hos Nicehair.dk

Hun opfordrer derfor til, at man tjekker holdbarheden på sine makeupprodukter, hver gang man køber nyt. Holdbarheden markeres som regel med en lille åben krukke, hvor der står, hvor mange måneder produktet kan holde efter åbning. Det kaldes et PAO-symbol, som står for ”Period After Opening” eller ”periode efter åbning”.

Ekspert: Dét sker, når din makeup udløber

Ifølge toksikolog Ewa Daniél er det ganske simpelt, hvad der sker, når makeup-produkter bliver for gamle. Produkternes holdbarhed er nemlig bundet op på én ingrediens’ virkning:

Konserveringsmidlerne i makeuppen arbejder for at forhindre, at svampesporer og bakterier kan få fodfæste og vokse. Når konserveringsmidlerne bliver for gamle, stopper de med at virke, og det giver mulighed for skadelig svampe- og bakterievækst. Kommer huden i kontakt med bakterierne, kan det resultere i inflammation og betændelse, fortæller Ewa Daniél.

Fem gode råd: sådan passer du på din makeup

Fælles for alle makeup-produkter er, at deres holdbarhed kan blive forkortet, hvis de opbevares forkert. Mette Schwartz Busk fra Nicehair.dk giver her fem gode råd til, hvordan du bedst passer på din makeup:

1. Undgå temperaturforskelle: Temperaturforskelle og fugt, som oftest findes på badeværelset, forkorter makeuppens holdbarhed. Find hellere et mørkt og tørt sted at opbevare din makeup, for eksempel i soveværelset.

2. Brug ikke fingre i produkterne: Der er bakterier på dine fingre, som vil sætte sig i produkterne og udvikle sig. Find hellere redskaber, som en spatel, når du for eksempel bruger en creme.

3. Pust ikke i pudderet eller øjenskyggen: Dette er også for at undgå potentielle bakteriebomber. Bakterierne fra din mund og luftveje kan sætte sig i makeuppen og skabe bakterievækst.

4. Tjek dine flydende produkter: Flydende produkter holder cirka halvt så lang tid som tørre. Efter 12 måneder bør du derfor tjekke, om dine flydende eller cremede produkter stadig er gode. Efter 24 måneder bør du skifte dem ud.

5. Afmærk dine produkter med åbningsdato: Det er en god idé at afmærke sine produkter, så man ved, hvornår de er blevet åbnet. Så er det nemmere at holde styr på, hvornår man skal købe nyt.

Line Christiansen
Marketing Manager, NiceHair.dk
line@nicehair.dk

Billeder

Download
– Selvom din makeup ser fin ud, er det vigtigt at holde øje med holdbarheden. Bakteriedannelse i gammel makeup kan nemlig resultere i rødme, hævelse og irritation på huden og omkring øjnene, fortæller Mette Schwartz Busk. Foto: PR.
Download
Brug ikke fingre i produkterne: Der er bakterier på dine fingre, som vil sætte sig i produkterne og udvikle sig. Find hellere redskaber, som en spatel, når du for eksempel bruger en creme. Foto: PR.

Information om Nicehair ApS

Nicehair ApS
Randersvej 30
6700 Esbjerg