Skaber bedre vilkår for kvinder i tekstilindustrien: Vores håb er også at bidrage på brancheniveau

Ordentlige og gode vilkår for kvinder, der arbejder i tekstilindustrien. Det har været afsæt for BESTSELLER, der gennem et særligt ansvarlighedsprogram i snart 10 år har undervist i, og sat fokus på, kvinders rettigheder, helbred, uddannelse og nye kompetencer.
Den danske modevirksomhed har gennem empowerment-programmet fokuseret på kvindernes vilkår i Bangladesh, Kina, Vietnam, Myanmar, Cambodia og senest Pakistan. Og nu udvider BESTSELLER dette fokus til Tyrkiet.
– Vi vil gerne bidrage til at gøre en positiv forskel, og vi skal være med til at sikre ordentlige og gode vilkår for de mænd og kvinder, der arbejder i tekstilindustrien og hos de leverandører, vi samarbejder med. Det gør vi helt overordnet gennem vores langsigtede samarbejde, og så gør vi det gennem helt særlige initiativer, der som dette eksempelvis er målrettet kvinder, siger Andrei Vasiliev, BESTSELLERs Social Impact Manager.
I år opnåede BESTSELLER sit første store mål: nemlig at nå og positivt påvirke 100.000 kvinder. Dette skete fire år før tid. Mens der er ved at blive udarbejdet nye mål, rettes fokus nu også mod Tyrkiet, hvor godt 15 procent af det danske modehus’ samlede produktion sker.
– Ud over at have en positiv indflydelse inden for vores egen leverandørkæde er det vores håb at bidrage til en løsning på brancheniveau, som kan anvendes af både os og andre mode-mærker. Ligesom vi gjorde i Pakistan, håber vi, at vi vil være i stand til at præsentere forretningsgrundlaget for dette program til andre brands repræsenteret i Tyrkiet og opmuntre dem til at deltage, uddyber Andrei Vasiliev.
I Tyrkiet vil samarbejdet med at nå, sikre og løfte ske i samarbejde med ACEV. Sammen med ACEV vil BESTSELLER udvikle et nyt, specifikt empowerment-program for kvinder i den tyrkiske leverandørkæde, som inkorporerer læringen fra projekterne i de øvrige lande.
– Vi kan se, at vi kan gøre en positiv forskel, hvilket vi er meget glade for. Det er klart, at det også skaber en endnu større motivation og ambition om at fortsætte og udvide vores fokus, så vi kan støtte og nå endnu flere kvinder, der arbejder i tekstilindustrien, fortæller Andrei Vasiliev.
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Kendt Aarhus-hotel skifter ejer22.12.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND og Kilden & Hindby har i dag offentliggjort overtagelsen af Marselis Hotel, et vartegn i Aarhus kendt for sin unikke arkitektur og naturskønne beliggenhed ved Aarhusbugten og Marselisborgskovene.
BESTSELLER åbner flagship store i København27.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kun facaden står tilbage i den historiske hjørnebygning på Gammeltorv, som efter flere års omfattende ombygning nu genåbner som flagship store for modevirksomheden BESTSELLER. Renoveringen er gennemført med blik på at skabe en moderne retailbutik men med stor respekt for bygningens oprindelige arkitektur og bevaringsværdighed.
HEARTLAND 2024/2521.11.2025 15:30:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2024/25.
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



