Sjællandsk erhvervsskole er nu godkendt til forsyningsoperatøruddannelsen

Fra august 2023 bliver det muligt at uddanne sig til forsyningsoperatør på erhvervsskolen ZBC i Slagelse. Samtidig udvider Skive College kapaciteten for uddannelsen, der er en vigtig brik i den grønne omstilling.
Nu bliver erhvervsuddannelsen
Nu bliver erhvervsuddannelsen til forsyningsoperatør også mere tilgængelig for de sjællandske elever og virksomheder. Foto: Søren Malmose

Stadig flere søger ind på forsyningsoperatøruddannelsen, og for at imødekomme den voksende interesse for uddannelsen, har ZBC i Slagelse nu fået mulighed for at udbyde uddannelsen med start i august 2023.

Hidtil har uddannelsen til forsyningsoperatør alene været udbudt på Skive College, der ved de seneste to optag har fordoblet antallet af elever. Sidste år udvidede Skive College kapaciteten med flere hold, større lærerstab og udbyggede deres faciliteter. Og nu bliver uddannelsen også mere tilgængelig for de sjællandske elever og virksomheder.

- Det er skønt, at vi nu har fået styrket kapaciteten på denne erhvervsuddannelse, som er så central for den grønne omstilling. En række virksomheder har ønsket at få et udbud på Sjælland for at forbedre optaget til uddannelsen, siger Christine Bernt Henriksen, chefkonsulent i DI og formand for Udviklingsudvalg for Energi og Forsyning, og tilføjer:

- Og det er meget positivt, at Skive College også udvider, så vi kan efterkomme behovet for flere faglærte til et erhverv, som er så centralt i den grønne omstilling, siger Christine Bernt Henriksen.

Sikrer fremtidens elnet

Forsyningsoperatøren har kompetencer inden for højvoltdelen af elforsyningsnettet, som fx kan være at sikre omdannelsen af strøm fra vindmøller til privat elforbrug. Forsyningsoperatøren er derfor med til at sikre Danmarks fremtidige elnet og den grønne omstilling.

- Med den stigende efterspørgsel for medarbejdere i energibranchen, er det glædeligt, at vi igen kan tilbyde vores medlemmer forsyningsoperatøruddannelsen på Sjælland, samtidig med at Skive College også har større behov for at udbyde uddannelsen, siger John Hansen medlem af industrigruppen i 3F og næstformand i Udviklingsudvalg for Energi og Forsyning.

På erhvervsuddannelsen til forsyningsoperatør lærer lærlingen at opbygge, vedligeholde og fremtidssikre elnettet. Uddannelsen varer typisk to år, hvor lærlingen skiftevis er på virksomheden og i skole. Lærlingen får under uddannelsen som minimum lærlingeløn, og der ydes tilskud til virksomhederne, når lærlingen er i skole.

Nu bliver erhvervsuddannelsen