Sitä saa, mitä toivoo

Täydellisen joululahjan löytäminen ei ole helppoa, ja erityisen hankalaa se on silloin, kun lahjoja on ostettava monta. Siksi YouGov on tutkinut, millaisia lahjoja suomalaiset arvostavat kaikkein eniten.

Joulua viettävät suomalaiset antavat keskimäärin 6 joululahjaa. Mutta mitkä joululahjat ovat suomalaisille mieluisia, ja toivovatko he yleensäkään saavansa lahjoja, vai sittenkin mieluummin rahaa? YouGov on tutkinut asiaa.

Joulua viettävien suomalaisten mielipiteet ovat jakautuneita sen suhteen, suosivatko he jouluna lahjoja vai rahaa. 42 % vastaanottaa mieluummin rahaa kuin lahjoja, mutta lähes yhtä moni suosii lahjoja, ja 21 %:lla ei ole mielipidettä.

YouGov kysyi suomalaisilta myös, vastaanottavatko he mieluiten yllätyslahjoja vai laativatko he toivomuslistan, ja tämän asian suhteen mielipiteet ovat selkeitä.

Yksi kolmesta (69 %) joulua viettävästä vastaanottaa jouluaattona mieluiten yllätyslahjoja toivomuslistan laatimisen sijaan, ja iän myötä toivomuslista kutistuu, tai yllätysten tuoma ilo kasvaa. YouGovin tutkimus osoittaa joka tapauksessa, että mitä vanhemmaksi suomalainen tulee, sitä enemmän hän suosii yllätyslahjoja toivomuslistalta poimittujen sijaan. 74 % yli 60-vuotiaista suosii yllätyslahjoja siinä missä 18–29-vuotiaista niiden kannalla on 63 %.

Mitä sitten kannattaa antaa?

YouGov kysyi joulua viettäviltä suomalaisilta myös, minkä tyyppisiä lahjoja he yleensä toivovat saavansa.

Suomalaisten toivomuslistat eivät yleensä ole pitkiä. 30 % ei toivo mitään erityistä. Toivomusten esittäjien joukossa kulttuurituotteet, kuten CD-levyt, kirjat ja videopelit ovat listan kärjessä (26 %), ja hyvinvointipalvelut, kuten hieronnat asettuvat kolmossijalle (24 %). Kulttuurituotteet löytyvät toivomuslistalta sukupuolesta riippumatta, mutta hyvinvointipalveluita toivovat erityisesti naiset (34 % naisista, 14 % miehistä). Listan viidenneltä sijalta löytyvät kauneudenhoitotuotteet ovat myös suurempi hitti naisten kuin miesten keskuudessa (34 % naisista, 6 % miehistä). Nelossijan elektroniikka/tietokonetarvikkeet sen sijaan on suuremmassa suosiossa miesten keskuudessa (28 % miehistä, 15 % naisista)

Tutkimuksesta

Tutkimus perustuu edustavasti valittujen yli 18-vuotiaiden YouGov-paneelin jäsenten haastatteluihin 21-11-2018 – 26-11-2018. Vastaajia Suomessa 1008. Lähde: YouGov.