Etisk Handel Danmark

Sinatur kåret som ’Verdens Bedste Indkøber 2022’

Prisen for Verdens Bedste Indkøber er uddelt, og i år blev det virksomheden Sinatur Hotel & Konference, der løb med sejren og titlen ’Verdens Bedste Indkøber 2022’. Hotelvirksomheden har formået at inkorporere deres mål om ansvarlighed i samarbejdet med deres leverandører, som også selv får et løft.
Vinderen af prisen 'Verdens Bedste Indkøber' blev hotelvirksomheden Sinatur

Prisen uddeles til en virksomhed, institution eller organisation, som har ydet et særligt bidrag til ét eller flere af Verdensmålene gennem deres indkøb. Det er især det systematiske samarbejde med leverandører og sit leverandørkodeks, som Sinatur Hotel & Konference bliver belønnet for.

Kun muligt at nå sammen med leverandører

I indstillingen hedder det: ”Sinatur har selv meget ambitiøse ansvarlighedsmål - blandt andet om at blive CO2 positive, kun købe danske produkter, der er certificerede og/eller fra mere bæredygtige virksomheder - og når det gælder fødevarer - med et fokus på økologi og lokale varer. Alle sammen mål, som kun er mulige at nå, hvis leverandørerne er med.”

For at nå sine mål om ansvarlighed har Sinatur taget leverandørerne med på rejsen og etableret en indkøbsgruppe på tværs af deres seks hoteller, der har kortlagt alle leverandører og set deres værdisæt efter i kortene. Omdrejningspunktet har været udarbejdelse af et leverandørkodeks, der tydeliggør de mål og forpligtelser, som Sinatur stiller til sine leverandører. For at få kodekset ud af leve, afholder Sinatur løbende workshops, så de leverandører, der måske ikke selv har midlerne til at styrke deres bæredygtighedsprofil alene, får hjælp og støtte fra Sinatur.

Ansvarlighed påvirker hele værdikæden

”Vi er meget stolte over at få denne anerkendelse, som både går til vores engagerede medarbejdere på tværs af virksomheden men i lige så høj grad til vores gode leverandører, som sammen med os er med til at tage ansvar for den verden, vi er en del af. Ingen af os kan gøre det her alene, så derfor er jeg særligt glad for, at priskomiteen lægger særlig vægt på leverandørsamarbejdet,” siger Claus Nielsen, Direktør i Sinatur.

Og det har en effekt, for leverandørerne giver udtryk for, at det er værdifuldt at samarbejde med en partner som Sinatur, der er tydelige med, hvilke forventninger og krav de har til samarbejdet, når det handler om bæredygtighed. Det gør det lettere for leverandørerne at prioritere deres egne indsatser, og på den måde skabes der en positiv effekt ud i flere led af værdikæden.

Du kan læse mere om Sinatur Hotel & Konferences arbejde med ansvarlighed på https://www.sinatur.dk/om-sinatur/vores-samfundsambition/

Prisen blev uddelt den 1. februar under Forum for Bæredygtige Indkøb (Forum) og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI) årlige konference. De to øvrige nominerede til prisen var Høje-Taastrup Kommune samt fem regioner (Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland, Region Hovedstaden) i samarbejde med AMGROS. Læs mere om de nominerede.

Fakta

• Verdens Bedste Indkøber-prisen er indstiftet af IKA, Miljøstyrelsen, Etisk Handel Danmark, Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlig Grønne Indkøb. Se tidligere vindere her
  • Finalisterne blev udvalgt på baggrund af tre kriterier: 1) fokus på bæredygtighed 2) skalerbarhed og effekt og 3) nytænkning
  • Sådan blev vinderen fundet: Tre finalister blev udvalgt af juryen bestående af: Miljøstyrelsen, IKA – Foreningen af offentlige indkøbere, Etisk Handel Danmark, Forum for Bæredygtige Indkøb samt Partnerskab for Offentlig Grønne Indkøb. Derefter har alle kunne stemme på, hvem af de tre finalister, der skulle modtage prisen som ’Verdens Bedste Indkøber’.

Kontakt

Lotte Frøjk Knudsen, Kommunikationsansvarlig, Etisk Handel Danmark lfk@etiskhandel.dk, tlf. 29452501

Lotte Frøjk Knudsen, tlf. 29452501 eller mail lfk@etiskhandel.dk, kommunikationsansvarlig i Etisk Handel Danmark.

Vinderen af prisen 'Verdens Bedste Indkøber' blev hotelvirksomheden Sinatur

Information om Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Danmark
Overgaden Oven Vandet 10

+45 31 72 69 30https://etiskhandel.dk/

Etisk Handel Danmark er den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Vi står bag Videnscenter for bæredygtige værdikæder, akademi for etisk handel, medlemsnetværk og en række multi-stakeholder partnerskaber og alliancer.

Etisk Handel Danmarks medlemskreds tæller flere end 100 små, mellemstore og store virksomheder på tværs af sektorer, fagforeninger, erhvervs- og brancheorganisationer, civilsamfundsorganisationer, offentlige institutioner og fonde.

Følg pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Flere pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Sidste års prisvinder: Vi har fået åbnet flere døre til leverandører med fokus på bæredygtighed30.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Verdens Bedste Indkøber-prisen gik sidste år til Sinatur Hotel og Konference for at inkorporere deres mål om ansvarlighed i samarbejdet med deres leverandører. Prisen har åbnet mange døre til leverandører, som ønsker at arbejde sammen med Sinatur om bæredygtighed. Frem til den 1. november kan man nå at indstille virksomheder eller organisationer – eller sig selv - til prisen Verdens Bedste Indkøber 2023.

Danske virksomheder går sammen om ansvarlig sojadyrkning i Brasilien12.9.2023 09:26:44 CEST | Pressemeddelelse

Det er nu lykkedes en række store danske virksomheder at gå sammen om fælles indkøb af ansvarlige sojakreditter i Brasilien. Med en fælles aftale vil virksomhederne støtte en ansvarlig produktion og beskytte den truede natur her og nu, samtidigt med i højere grad at gøre det muligt for virksomheder at købe certificeret soja. Det drejer sig om virksomhederne Arla, Rema 1000, Dagrofa, Coop, DLG og Danish Crown. Alle er medlem af ’Dansk Alliance for Ansvarlig Soja’ - en alliance faciliteret af Etisk Handel Danmark med støtte fra Udenrigsministeriet.