DI Silkeborg

Silkeborg er blevet en bedre erhvervskommune

Det er blevet lettere for bilister og lastbilchauffører at komme til og fra Silkeborg end for bare et år siden. Det svarer de lokale virksomheder i DI’s årlige erhvervsklimaundersøgelse, hvor virksomhederne vurderer den service og de forhold, som kommunen tilbyder dem. Den bedre adgang til byen er med til at gøre Silkeborg til en bedre erhvervskommune.

Virksomhederne i Silkeborg kan mærke, at der er sket noget med trafikken. I DI’s undersøgelse af kommunernes erhvervsklima svarer de i Silkeborg, at infrastrukturen er blevet bedre. Det giver Silkeborg en 23. plads blandt 96 kommuner, når det gælder infrastrukturen i og omkring kommunen. Det er en fremgang på 16 pladser siden sidste års undersøgelse.

Samlet set lander Silkeborg på en 51. plads blandt 96 kommuner, når alle erhvervsvilkår er talt sammen. Det er en fremgang på fire pladser siden sidste år.

- Vores virksomheder kan i den grad mærke, at Silkeborgmotorvejen blev åbnet sidste år. De svarede i sidste års undersøgelse, at bedre forhold i trafikken havde den ubetinget største betydning for, om de kunne vækste eller ej det kommende år. For det betyder noget for vores konkurrenceevne, at varer, medarbejdere og kunder ikke spilder tid i trafikken. Så det er lovende, at der nu er kommet en bedre adgang til og fra vores område, siger formand for DI Silkeborg Peter Stampe.

Niveauet for skatter og afgifter er også gode, vurderer virksomhederne.

- Jeg tror, at mange virksomheder endnu engang gerne vil kvittere for, at byrådet i 2015 valgte at afskaffe dækningsafgiften. Silkeborg er en vækstkommune, og skal det fortsætte, skal det være attraktivt at bygge til, og attraktivt for nye virksomheder at slå sig ned her. Det skal ikke være sådan, at Silkeborg taber i konkurrencen om virksomhederne, fordi det samlet set vil være dyrere at producere fra Silkeborg. Som alle ved, har flere virksomheder allerede besluttet at flytte til Silkeborg Kommune, og at andre overvejer det samme, siger Peter Stampe.

Et område, hvor virksomhederne oplever en ringere service end sidste år, er kommunens behandling af virksomhedernes bygge- og miljøsager. Silkeborg ligger på en 61. plads blandt landets kommuner, når det gælder sagsbehandlingen.

- Jeg er sikker på, at Silkeborg forbedrer sin placering til næste år. I 2016 har flere virksomheder oplevet, at deres behandlingsproces ikke har været optimal, men det er der nu ændret på. Den vigtigste forudsætning for at skabe et bedre erhvervsklima er, at kommunen lytter til virksomhederne. Og det synes jeg i den grad, at politikerne og kommunen har gjort i denne situation. Vi er generelt meget ofte i dialog med især borgmesteren og erhvervsafdelingen og har en rigtig god kontakt, siger Peter Stampe.

FACTS OM LE 2017

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har bl.a. vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur, kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

Følg Dansk Industri på:

Kontakter

Yderligere oplysninger – kontakt chefkonsulent Hanne Merete Lassen, mail haml@di.dk, tlf.: 5136 3166 eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, mail: jlra@di.dk, tlf.: 2347 7178.

Information om DI Silkeborg

DI Silkeborg

For yderligere information om DI Silkeborg:

Chefkonsulent Hanne Merete Lassen
Mail: haml@di.dk

Adm. koordinator Vinnie Røslau
Mail: vir@di.dk

Følg pressemeddelelser fra DI Silkeborg

Flere pressemeddelelser fra DI Silkeborg

Silkeborgs erhvervsvenlighed tager stort hop op3.9.2018 21:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Kommunens virksomheder sender Silkeborg et godt stykke længere frem i feltet i DI’s årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden på tværs af landet: Lokalt Erhvervsklima 2018. Silkeborg rykker nemlig 17 pladser frem til en samlet plads som nr. 34. Det er kommunens højeste placering i de ni år, undersøgelsen er blevet lavet, og det bringer et stort smil frem på læberne hos formanden for DI Silkeborg, Peter Stampe. - Det er simpelthen så godt gået af Silkeborg Kommune, som med dette imponerende hop op af ranglisten klart viser, at virksomhedernes udfordringer og bekymringer bliver taget til efterretning, og at der bliver handlet på dem, siger Peter Stampe. Infrastruktur, transport og sagsbehandling får især ros af virksomhederne Silkeborg Kommune viser gode takter på en lang række af de målte parametre, men særligt kommunens indsats i forhold til infrastruktur, transport og sagsbehandling høster roser fra områdets virksomheder. - Sidste års lokalt erhvervsklimaundersøgelse satte fingeren p