Sikkerhedsregler for skibe skal være internationale
En dansk mærkesag, som Søfartsstyrelsen har arbejdet hårdt for er nye regler og retningslinjer for mere sikker fortøjning af skibe.
Arbejdet i IMO’s underkomité for ”Ship Design and Construction”, ledes af Danmark og Japan i fællesskab. Dette arbejde blev for alvor skudt i gang i 2016 og i denne uge forventes man at få etableret nogle klare rammer for hvilke regelændringer m.v., der er påkrævet for at sikre et mere sikkert arbejdsmiljø på dette område:
Steen Møller Nielsen, chefkonsulent i Søfartsstyrelsen:
”Nutidens store skibe udsætter de søfarende for større risici end tidligere. Det er vores håb, at vi inden for en overskuelig årrække kan få vedtaget nogle globale regler og retningslinjer, der kan bidrage til at reducere antallet af arbejdsulykker globalt. Vi vurderer, at der er stor opbakning til det danske ønske om at øge sikkerhedsniveauet, men det kræver mange overvejelser om indretningen af IMO-reglerne. Forhåbentligt kan vi på baggrund af drøftelserne i London i denne uge intensivere arbejdet med konkrete udkast til nye regler og retningslinjer frem mod underkomiteens næste møde i 2018.”
IMO’s underkomité har siden i mandags mødtes for at drøfte en bred vifte af tekniske emner relateret til skibes sikkerhed. Det gælder bl.a. anden generation af kriterier for skibes stabilitet og mulighederne for anvendelse af letvægts-kompositmaterialer i forbindelse med bygningen af skibe.
Sejlads med offshore-vindmølleteknikere
I denne uge har man i IMO også påbegyndt det indledende arbejde med udviklingen af en ny, international standard for transport af ”Industrial Personnel” til søs, hvilket bl.a. indbefatter sejlads med offshore-vindmølleteknikere. Arbejdet med standarden og et nyt kapitel til konventionen om Sikkerhed for Menneskeliv til Søs (SOLAS) forventes at tage nogle år med udsigt til international ikrafttrædelse i 2024. I mellemtiden kan industrien basere sig på en midlertidig IMO-anbefaling vedtaget i november 2016, der muliggør transport af mere end 12 offshoreteknikere og bl.a. stiller minimumskrav til niveauer af sikkerhedstræning og lægeundersøgelse hos offshoreteknikere.
Kontakt for yderligere
Steen Møller Nielsen
72 19 63 76
Nøgleord
Billeder
Information om Søfartsstyrelsen
I Søfartsstyrelsen arbejder vi for at skabe sikkerhed til søs og vækst i de maritime erhverv i Danmark. For os går sikkerhed og vækst hånd i hånd, fordi væksten i Det Blå Danmark skal bygge på kvalitetsskibsfart.
Følg pressemeddelelser fra Søfartsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Søfartsstyrelsen
Modernisering af danske skibsruter30.6.2020 14:22:43 CEST | Pressemeddelelse
1. juli 2020 træder nye skibsruter i Kattegat og Skagerrak i kraft. Samtidig tages digitale løsninger i brug med virtuelle bøjer.
Alle, der styrer vandscootere skal have vandscooterbevis12.6.2020 14:50:17 CEST | Pressemeddelelse
Overgangsordning er slut. Nu skal alle have et vandscooterbevis for at styre en vandscooter.
IALA omdannes til IGO28.2.2020 10:21:06 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 28. februar blev en ny konvention om IALA vedtaget i Kuala Lumpur, Malaysia.
Digitale redskaber tages i brug til nye skibsruter i danske farvande4.2.2020 14:26:33 CET | Pressemeddelelse
Den 1. juli 2020 etableres der nye skibsruter i Kattegat og Skagerrak. Ruterne skal øge sejladssikkerheden for de ca. 70.000 skibe som årligt gennemsejler farvandene
Statistikken om Det Blå Danmark er opdateret29.1.2020 09:31:29 CET | Pressemeddelelse
Søfartsstyrelsen har netop udgivet seneste rapport om beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark.