Verisure Dansikring Direct

Sikkerhedsekspert: Brug lyset til at holde tyvene borte i julen

Sikkerhedsekspert anbefaler danskerne at skrue op for lyset, for at holde tyvene borte i julen og nytåret. Vi er godt i gang med en lidet ønskværdig højsæson. For desværre stiger antallet af indbrud i december og kulminerer over jul og nytår, hvor mange boligejere er væk. For at undgå at blive en del af en uheldig statistik anbefaler sikkerhedsekspert fra et af landets største alarmselskaber, at du skruer op for lyset, gennemgår boligens låse og tager en god snak med naboen.

Et gammelt ordsprog lyder ”Som en tyv i natten” og det er der faktisk noget om. I hvert fald stiger antallet af indbrud i takt med at dagene er blevet korte og nætterne lange. Og når danskerne sætter sig om julebordet eller gør klar til at fejre nytåret topper indbrudsstatistikerne traditionelt:

"Vi ser år efter år en stigning i indbrud op til og under jul og nytåret. Årets mørkeste periode kombineret med, at mange er væk for at fejre jul og nytår med familien er desværre rent guf for tyveknægtene,” siger Niels Chemnitz sikkerhedsekspert hos et af landet største alarmselskaber Verisure Dansikring Direct.

Heldigvis kan selv enkle forholdsregler reducere risikoen for indbrud.

"Vi ved fra samtaler med tidligere indbrudstyve, at de helst undgår huse med alarmer, men derudover er noget af det værste de ved, at skulle forsøge at bryde ind i boliger, hvor der er meget lys i og omkring boligen. Tyvene er ganske enkelte mere eksponeret når der er meget lys, og det er det sidste de ønsker. Og lys, og meget af det, er noget alle kan gøre uanset om du har en alarm eller ej, derfor er det et godt værktøj til at holde tyvene borte,” siger Niels Chemnitz, og fortsætter:

“Samtidig har oplyste boliger i almindelighed en tryghedsskabene effekt for nærmiljøet. Mange steder oplever man tyve der bryder ind i mange huse på samme aften. Den strategi er mindre attraktiv, hvis lys er med til at signalere, at her er mange af beboerne hjemme."

Niels Chemnitz giver følgende tre råd til ting du selv kan gøre for at undgå indbrud:

Lys:
Sørg for, at dit hjem har lys tændt om aftenen også selvom du ikke er hjemme. Det er ikke nok at bruge en enkelt lampe med en gammel automatisk timer. Der skal være tændt på samme måde som var du hjemme. I dag kan du købe stikkontakter, som du kan styre via en app på din telefonen, så du kan tænde og slukke lyset uanset du er mange kilometer væk og fejre jul med familien. I app’en kan du styre flere lamper, og programmér dem til at fungere, som om du var hjemme. Lys gør også dit nabolag sikrere, fordi indbrudstyve ikke kan lide at operere i områder med meget belysning, og hvor der er mange folk hjemme, da det medføre en højere risiko for at blive afsløret.

Låse:
Er det tid til at skifte din dørlås? Ofte glemmer folk at skifte deres låse ud, når boligen bliver renoveret. Den samme dørlås har tit siddet der i 10, 15 år eller mere. Nye låse er bedre end gamle låse. Så simpelt er det. Samtidig skal man være opmærksom på, at næsten halvdelen af alle indbrud sker gennem et vindue, så i gade og stueplan er vindueslåse ekstra vigtige.

Skal du skifte låse kan du med fordel vælge eksempelvis en digitallås fra danske RUKO, der er en del af verdens førende låseselskab ASSA ABLOY. De har udviklet en digital dørlås, der er forbundet til Europas største alarm platform via Verisure’s app. Låsen kræver ingen nøgle.  En digital dørlås informerer også ejeren, når nogen kommer ind eller forlader hjemmet.

Naboer:
Hvis du ikke selv er hjemme, er en anden sandsynligvis. Fortæl dine naboer, når du er væk, og bed dem om at holde øje med dit hjem. De kan for eksempel ændre placeringen af cykler foran dit hus fra tid til anden eller parkere deres bil i din indkørsel en aften. Sådanne foranstaltninger gør det vanskeligere for indbrudstyve at vide, om nogen er hjemme. Og godt naboskab giver i almindelighed øget tryghed.

Niels Chemnitz, Operation Manager, Verisure Dansikring Direct, +45 29 48 37 26

Information om Verisure Dansikring Direct

Verisure Dansikring Direct

70 24 7 365http://www.verisure.dk
Med mere end 40.000 kunder er Verisure Dansikring Direct et af Danmarks største alarmvirksomheder. Verisure Dansikring Direct har markedets mest moderne overvågede alarmer. Verisure Dansikring Direct er del af Verisure Securitas Direct, der blev grundlagt i 1988 som en del af virksomheden Securitas i Sverige. I 2006 blev Securitas Direct en selvstændig virksomhed.Vores fokus har hele tiden ligget på udviklingen af sikkerhedsprodukter og tjenester koblet til hjem og virksomhed. I dag er Verisure varemærket for vores privatalarmer. Verisure har flere end 1,9 millioner kunder og 6.500 ansatte i hele verden, og er Europas største alarmvirksomhed.

Følg pressemeddelelser fra Verisure Dansikring Direct

Flere pressemeddelelser fra Verisure Dansikring Direct