Sikker ferie! – Husk gummiet

19.6.2017 06:00 | Rådet for Større Dæksikkerhed

Del

Pas, penge og billetter – ferien er i hus! Men er den nu også det? Hvad enten ferien går til sydens sol med fly eller rundt i Danmark og Europa i bil, så kan dækkene på køretøjet spille en meget væsentligt rolle for en sikker og succesrig ferieoplevelse.

Flyet venter ikke – sæt tid af til lidt ekstra
Selv om ferieturen går til en fjern destination i fly, så er det alligevel en god idé, lige at tjekke bilens dæk inden man skal afsted til lufthavnen. Bilen er fyldt op med familien og bagage og afsted det går. Punktering på vejen og reserve- eller nødhjul, eller nødtætningskittet ligger ALTID under bagagen – og er tingene i orden? Nuvel, heldigvis sker det sjældent, at man punkterer på vej til lufthavnen, men sæt alligevel tid af til et uheld og sørg for at tjekke, at nødhjælpsmateriellet fungerer som det skal. Tjek luft i hjulet – og at nødtætningskittet ikke er blevet for gammelt, der er nemlig en sidste udløbsdato på bilens originale nødtætningskit.

Tjek bilens dæk – også på udlejningsbilen
Er årets ferie baseret på bilkørsel, så gælder ovenstående naturligvis også, og ydermere er det ekstremt vigtigt at kontrollere, at dækkene på bilen er i god stand. Med fuldt pakket bil er det vigtigt, at lufttrykket i dækkene justeres til denne ekstra belastning, så følg anvisningerne som er vist i bilens dørstolpe eller instruktionsbog. Et korrekt dæktryk er absolut væsentligt for bilens stabilitet og standselængde. Og det gælder faktisk også, hvis man lejer en bil på feriedestinationen. De fleste af os tjekker lejebilen for buler og at alt fungerer, men glemmer at se på dækkene. Især sydpå er man tit lidt mere tilbagelænet på den front, så se efter buler og revner i dækkene og meget væsentligt – er der noget dækmønster? Er det ikke i orden, så bed om at få en anden bil.

Dækmønster vigtigt på våd vej
Naturligvis håber vi alle på, at sommerferie er lig med sol, men vejrguderne har de senere år også givet os dage med kraftig regn i sommerperioden, og her er det altafgørende, at der er tilstrækkeligt med mønster på bilens dæk. Er rillerne ikke dybe nok, så har dækkene ikke den tilstrækkelige evne til at lede vandet bort mellem dæk og kørebane, og så er risikoen for at bilen akvaplaner overhængende. Og går bilen først i slinger eller skred – fuldt ferielæsset, så er det de færreste, der formår at redde situationen. Sørg derfor for, at der er mindst 3 mm slidbane på bilens dæk, at dækkene er fri for buler og snitskader og sidst, men ikke mindst, at dæktrykket er justeret til den ekstra belastning, som ferieturen giver. Lovens mindstekrav er 1,6 mm, men dækkene slides på en længere ferietur, og derfor anbefaler vi mere mønster, så du også kan komme sikkert hjem igen.

HUSK! At dæk er det vigtigste sikkerhedsudstyr på bilen – og det eneste der holder bilen med dig og din familie på vejen.

God ferie!

-----

Tjekliste

  • Tjek dæktryk på alle hjul, inkl. eventuelt nødhjul/reservehjul. Du finder det korrekte tryk på et klistermærke i døråbningen eller i instruktionsbogen.
  • Tjek mønsterdybden. Stik en 20'er-mønt ned i mønsteret. Er teksten "Margrethe II - Danmarks Dronning" ikke synlig, er dækmønsteret minimum 3 mm dybt.
  • Tjek for skader som fx buler, revner og fremmedlegemer.
  • Tjek udløbsdatoen på nødtætningskittet som bruges ved punktering.

Nøgleord

Kontakter

Direktør Volker Nitz, tlf. 40 54 68 50, vn@dbdk.dk

Billeder

Information om Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed
Skagensgade 1
2630 Taastrup

http://www.daeksikkerhed.dk/

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.

Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.