Siemens Gamesa, Vattenfall og Rønne Havn A/S laver unik tur til Kriegers Flak

Bornholmere inviteres den 8. september med på en unik tur til Danmarks største havvindmøllepark. Skoleklasser og elever på Bornholm kan vinde billetter til turen ved at give deres bud på: Hvorfor er vindenergi vigtigt? Og hvad kan vindenergi bruges til i fremtiden?

Danmarks største havvindmøllepark ved Kriegers Flak er blevet etableret på rekordtid. Vindmøllerne er blevet udskibet fra Rønne Havn og med hjælp fra en række bornholmske leverandører og underentreprenører. Udbygningen har derfor fyldt meget på både Rønne Havn og på Bornholm.

Siemens Gamesa, Vattenfall og Rønne Havn A/S ønsker at give bornholmere mulighed for ved selvsyn at se resultatet af det kæmpe arbejde, og det sker på en unik tur den 8. september til Kriegers Flak.

På turen til Kriegers Flak vil deltagerne undervejs få viden og information om arbejdet med at etablere en vindmøllepark, der kan producere strøm svarende til det årlige elforbrug i cirka 600.000 danske husstande.

”Vi er både stolte og glade for at kunne invitere bornholmere med på en tur til Kriegers Flak. Det har været fantastisk at se, hvordan vindmølledelene er blevet lastet ved havnen og sejlet ud i Østersøen for at blive samlet på åbent hav. De store tårne har været en attraktion på havnen og for bornholmere, der nu får en unik mulighed for at se, hvordan Danmarks største vindmøllepark ser ud, siger Thoms Bendtsen, adm. dir på Rønne Havn A/S.

Turen til Kriegers Flak afholdes i samarbejde med Bornholms Tidende, der står for salg af billetter til turen som er forbeholdt avisens abonnenter. Det vil også være muligt at vinde billetter til turen i en konkurrence, der dog er forbeholdt skoleklasser og skoleelever på Bornholm.

Alle elever og skoleklasser inviteres i de næste uger til at give deres bud på: Hvorfor er vindenergi vigtigt? Og hvad kan vindenergi bruges til i fremtiden?

Der kan svares på de to spørgsmål ved fx at lave en tegning, en historie, et digt eller en video. Det er helt op til den enkelte, hvordan og i hvilket medie det sker på.

Bidragene skal sendes til Rønne Havn enten via mail eller post inden den 1. september. Se mere om konkurrencen på Rønne Havns facebook-side.

”Vi er rigtig glade for, at vi trods udfordringer med COVID-19 fik installeret alle 72 møller på Kriegers Flak både sikkert og før tidsplanen – og at vi nu sammen med Rønne Havn og Vattenfall kan invitere interesserede bornholmere med på en tur ud til vindparken. Jeg er sikker på, at det for alle vil være en stor oplevelse at se, hvor imponerende det ser ud, når der produceres vindenergi til havs,” siger Torben Bang, administrerende direktør for Siemens Gamesa A/S.

Jesper Jürgensen, kommunikationschef Rønne Havn A/S, 3065 2950