Sidste chance for at få fuldt udbytte af håndværkerfradraget

Overvejer du at få renoveret boligen, er det ved at være sidste udkald, hvis du vil benytte dig af det forhøjede fradrag for 2021. For ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne er det særdeles usikkert, hvad der kommer til at ske med fradraget næste år.
Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Årets sidste måned er også sidste chance, hvis du som boligejer vil have det fulde udbytte af håndværkerfradraget, der er ekstraordinært højt i 2021.

”Alt tyder på, at fradraget bliver markant reduceret igen næste år, hvis det altså ikke ender med at blive helt fjernet, som flere af de politiske partier har opfordret til. Så går du med et energieffektiviseringsprojekt, som du overvejer at få gennemført den kommende tid, er altså en god idé at slå til allerede i år,” siger Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Fradraget i 2021 er på 25.000 kroner for hver voksen i en husstand til arbejdslønnen ved håndværksydelser (og det tilsvarende til serviceydelser som fx rengøringshjælp eller vinduespudser). Beløb, der ifølge de foreløbige udmeldinger fra Skatteministeriet ved årsskiftet vil falde til henholdsvis 12.900 og 6.400 kroner.

En vigtig, grøn gulerod

”Håndværkerfradraget er en stor motivationsfaktor for de danskere, der overvejer, om det fx er på tide at skrotte deres gamle olie- eller naturgasfyr eller gennemføre andre former for energibesparelser. Det blev blandt andet understreget for nylig i en befolkningsundersøgelse, hvor næsten en tredjedel pegede på offentlige tilskud som udslagsgivende for deres motivation til fx at skifte til en varmepumpe,” siger Troels Hartung og uddyber:

”Derfor håber vi naturligvis også, at man fra politisk hold vil fortsætte med at bakke op om ordningen – især fordi andre støttemuligheder til netop udfasningen af den fossile opvarmning har vist sig at være underfinansierede.”

Han peger desuden på de kraftigt stigende energipriser som noget, der motiverer til at energirenovere boligen.

”Der kan være mange penge at spare på energiregningen, og ofte vil udgiften, uanset om der er tale om udskiftningen af det gamle olie- eller naturgasfyr med en varmepumpe eller andre energibesparende tiltag, kunne tjene sig selv hjem igen på ganske få år – især hvis man husker at benytte håndværkerfradraget,” understreger Troels Hartung.

Sådan bruger du håndværkerfradraget

• Fradraget omfatter kun håndværkernes arbejdsløn inklusive moms (og altså ikke materialer). Derfor skal fakturaen være udspecificeret, så du kan se, hvor stor en del af det samlede beløb, der udgøres af arbejdslønnen.
  • Fakturaen skal også rumme oplysninger om den type arbejde, der er udført.
  • For at du kan få håndværkerfradrag for 2021, skal arbejdet være udført i 2021 og betalt senest den 28. februar 2022.

Yderligere oplysninger:
Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 41 15 38

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Information om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup

4343 6000http://www.tekniq.dk/

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne