Sidste chance for at få 5.000 kr. med i rygsækken på udveksling

Ansøgningsfristen for legatet på 5.000 kr. fra sammenligningstjenesten, Mikonomi.dk, er ved at løbe ud. Den 31. oktober er deadline for ansøgning, hvorefter en vinder vil blive fundet og offentliggjort den 1. december 2018. Mikonomi.dk vil gerne hylde unge nordiske studerende, der tager ud for at studere eller arbejde i udlandet og dermed spiller en stor rolle i at fremme globalisering.

Skal du, eller kender du en, der skal læse eller arbejde i udlandet, er det ved at være nu, hvis du skal have 5.000 kr. ekstra i lommepenge. Den 31. oktober er nemlig deadline for ansøgning til Mikonomi.dk’s legat. Legatet går til en nordisk studerende, der tør tænke globalt i en tidlig alder. Vinderen bliver fundet og derefter offentliggjort den 1. december 2018.

Tænk globalt, og modtag 5.000 kr.

Mikonomi.dk ønsker at hylde studerende fra de nordiske lande, der tør at tage ud og studere eller arbejde i et andet land. Ved at gøre dette er de ikke blot med til at fremme globaliseringen, men ligeså med til at sprede den nordiske tilstedeværelse i verden. Virksomheden har siden 2014 haft et stort, globalt fokus, og lige netop derfor er dette en af virksomhedens mærkesager.

“Mikonomi.dk og dets bagland består af medarbejdere fra mange forskellige lande og nationaliteter. Vi har selv tænkt globalt fra starten og ønsker generelt at fremme internationalisering og mangfoldighed. Derfor vil vi gerne støtte op om de studerende, der rejser ud i verden og smager på det internationale samfund, og som spreder nordisk kultur og værdier globalt”, fortæller Mark Thorsen, CEO hos Mikonomi.dk.

Er du studerende? Kommer du fra et af de nordiske lande? Og skal du på udveksling i løbet af 2018? Så kan du med fordel søge legatet og få lidt ekstra lommepenge at gøre godt med.

Du kan læse mere om legatet og se, hvordan du søger her.

Mere end 25.000 danskere brugte det blå sygesikringskort: Husk at forny kortet inden sommerferien18.6.2019 09:27:02 CESTPressemeddelelse

I 2017 benyttede i alt 25.287 danskere sig af det blå sygesikringskort. 82,5% af disse er anmodninger fra udlandet om betaling, fordi en dansk borger er blevet behandlet i udlandet uden selv at betale regningen, også kaldet en E125 form. De resterende 17,5% består derimod af E126 anmodninger, som er ansøgninger om refusion til Styrelsen for Patientsikkerhed fra en dansk borger, der er blevet behandlet i udlandet og selv har betalt.

Pristest: Billån hos forhandler eller bank?4.6.2019 10:07:52 CESTPressemeddelelse

Det kan bedre betale sig at søge mod en bank fremfor en bilforhandler, hvis du skal optage et billån på under 200.000 kr.. Dette er konklusionen i en ny undersøgelse fra Mikonomi.dk. Først når bilen koster mere end 200.000 kr., er det billigere at optage lånet hos bilforhandleren i stedet for i banken. Du kan opnå en besparelse på 5.000 kr. ved at optage billånet i en bank fremfor hos en bilforhandler ved et lån på 100.000 kr. Derimod vil du ved et lån på 250.000 kr. kunne spare 5.500 kr. ved at optage billånet hos forhandleren i stedet for banken.

Se kortet: Så høj skal din indkomst være for at købe bolig i de danske kommune22.5.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Ønsker du at købe en villa på 110 kvm, skal du ifølge en ny undersøgelse, foretaget af Mikonomi.dk, i gennemsnit have en årlig indkomst på 556.400 kr. Ikke overraskende er Frederiksberg Kommune den kommune, hvor du skal have den højeste indkomst. Her skal et par tjene næsten 2 mio. kr. om året sammen for at have råd til en bolig. Derimod skal man i Lolland Kommune kun tjene næsten 180.000 kr. om året for at få råd til samme størrelse villa.