Sidste bus venter på dig - nyt DOT-forsøg på Holbæk Station

Det er ikke helt så nemt, som det lyder at få tog og bus til at passe sammen. For det første kan buschaufførerne ikke alle steder se toget, når de holder ved stoppestedet eller nå at tjekke i rejseplanen, om toget ankommer til tiden til en station. For det andet er der i dag ikke etableret en kommunikationskanal mellem tog og bus. For det tredje er der jo grænser for, hvor længe en bus rent faktisk kan vente på toget, uden at kunder ved de næste stoppesteder bliver bekymrede, når de venter på sidste bus.

Allerede i 2020 gik DOT i gang med at teste forskellige løsninger, der kan gøre den sidste del af rejsen bedre, når der er forsinkelser. Forsøget udvides nu til at omfatte flere buslinjer, der betjener Holbæk station.

- Mange kunder er bekymrede for, om de når den sidste bus, hvis deres tog kommer senere til stationen. Og i DOT, Din Offentlige Transport, arbejder vi hver dag for, at det skal blive nemmere at være kunde i den offentlige transport. Derfor bruger vi forsøg, som det vi nu kører i Holbæk, til at se på, hvordan vi kan hjælpe til en bedre rejse for vores kunder, siger Rune Jon Jensen, sekretariatschef i DOT, Din Offentlige Transport.

Løsningen består i at buschaufførerne får et digitalt værktøj, der viser ankomsttider og eventuelle forsinkelser på toget på stationen. Så kan buschaufførerne vurdere, om han eller hun kan vente, uden det skaber for store problemer med køreplanen for resten af bussens rute.

Helt konkret betyder det, at buschaufførerne i Movias busser på Holbæk Station på en skærm kan se, om DSBs regionaltog er forsinket. Fra kl. 20 og indtil sidste bus afgår fra stationen, vil busserne vente på toget, hvis det ikke er mere end 5 minutter forsinket, så kunderne ikke mister deres forbindelse om aftenen. Den sidste bus har mulighed for at vente helt op til 15 minutter, så ingen strander på stationen i de sene nattetimer.

Forsøget i Holbæk kører frem til ultimo maj 2022. DOT har tidligere gennemført tilsvarende forsøg på Ringsted Station og Vordingborg Station. De tre forsøg evalueres samlet, når forsøget i Holbæk er gennemført. Herefter tages der stilling til, om der kan blive tale om en varig løsning.

Mere om ”Sidste afgang venter” kan ses på dinoffentligetransport.dk