Shoppingcentre parate til kontrolleret genåbning

Siden den 18. marts har butikkerne i de danske shoppingcentre været tvangslukkede, mens hjælpepakkerne lader vente på sig. Shoppingcentrene og deres 5.000 butikker har stor betydning for dansk økonomi. Nu forhandles der om en kontrolleret genåbning af centrene – og storcentrene er parate, viser en ny analyse fra EjendomDanmark.

Corona-krisen har ramt dansk økonomi meget hårdt, og der er behov for at overveje, hvordan samfundsøkonomien under forsvarlige forhold kan åbnes igen.

”Shoppingcentrene spiller en afgørende rolle for detailhandelen og for dansk økonomi og beskæftigelse. Derfor er det også oplagt at der ses på, hvornår og hvordan de kan åbne helt igen,” siger Jannick Nytoft, der er adm. direktør i EjendomDanmark.

En helt ny analyse fra EjendomDanmark viser, at en genåbning af butikkerne i shoppingcentrene kan ske på kontrolleret vis. Det skyldes, at centrene aldrig har været helt lukkede: Dagligvareforretninger og apoteker m.m. blev ikke tvangslukket, så der er allerede erfaringer med at håndtere kunder i centrene.

”Nedlukningen af butikkerne i shoppingcentrene har selvfølgelig ramt antallet af besøgende hårdt – men 1/3 af gæsterne kommer der altså stadig. Så selvom mange butikker har holdt lukket, har centrene god viden og erfaring, der kan bruges fra dag 1, når svingdørene får lov at køre igen, siger Jannick Nytoft.

Gearet til at minimere større forsamlinger

Derudover har shoppingcentrene gode muligheder for at tilpasse og styre antallet af gæster og deres færden rundt i centrene, så man undgår store forsamlinger.

Shoppingcentrenes infrastruktur er holdt fuldt funktionsduelig, og der ligger mange steder allerede udførlige planer for genåbning, der er tilpasset de nye sundhedsregler. I mange centre kan man overvåge antallet af gæster i real-time, og der er også gode muligheder for at styre gæsternes færden rundt i centeret.

”Mange butikker i shoppingcentre har oplevet meget store udfordringer – også med hjælpepakkerne. Men vi kan se, at en genåbning af shoppingcentrene sagtens kan lade sig gøre på forsvarlig vis, ligesom centrene har lært af erfaringer fra andre megamarkeder, der er åbne. Kunderne, sikkerheden og en forsvarlig infrastruktur er der, så nu mangler vi lige, at butikker får lov til at drive forretning igen” siger Jannick Nytoft.

Case: Afdelingsdirektør Finn Sture Madsen, DEAS/Frederiksberg Centret kan kontaktes på tlf. 27 90 10 28 og mail fsm@deas.dk