Sexsygdom på fremmarch blandt mænd, der har sex med mænd

Efter flere års fald stiger antallet af syfilis-diagnoser. AIDS-Fondet opfordrer til hyppig test.

Flere og flere homo- og biseksuelle mænd får konstateret syfilis. Det viser nye tal fra Statens Serum Institut, der ikke ser den samme stigning blandt heteroseksuelle.

Syfilis var ellers på tilbagegang i årene 2015 til 2018, hvor færre blev testet positive. Anderledes ser det ud i ny opgørelse fra Statens Serum Institut, der både dækker årene 2019 og 2020.

Her blev der anmeldt henholdsvis 365 og 446 tilfælde af syfilis, og foreløbige opgørelser fra Statens Serum Institut indikerer, at stigningen fortsætter i 2021.

- Samtidig kan vi se, at mænd, der har sex med mænd, står for en større andel af de tilfælde. I 2019 var det 69% af de anmeldte tilfælde, som var homoseksuelt smittet, mens det samme tal i 2020 var 72%, siger Thomas Hübertz, forebyggelseschef og ansvarlig for AIDS-Fondets test- og rådgivningstilbud Checkpoint.

Stigningen kan også ses i statistikkerne i Checkpoint, hvor man i 2019 fandt 25 personer med syfilis, mens der i 2020 blev fundet 36 personer. I 2021 blev det tal mere end fordoblet, da man fandt 79 personer med syfilis.

I Checkpoint opfordrer man derfor mænd, der har sex med mænd, til at blive testet regelmæssigt for syfilis og andre sexsygdomme, hvis man har et aktivt sexliv.

En stigning – flere mulige forklaringer

Stigningen i antallet af syfilis-tilfælde kan ifølge Thomas Hübertz både skyldes, at man generelt ser en tendens til at mænd – både heteroseksuelle som mænd, der har sex med mænd – ikke altid får brugt kondom. Samtidig bliver flere testet for syfilis – og der bliver derfor fundet flere.

- De senere år er der heldigvis flere mænd, der har sex med mænd, som er kommet på PrEP, som er en behandling, der forebygger, at man bliver smittet med hiv. Det har ført til et fald i antallet af nye hiv-tilfælde, men det har nok også fået flere til at droppe kondomet, siger Thomas Hübertz.

I forbindelse med PrEP-behandlingen har man indtil for ganske nyligt gået til kontrol hver tredje måned, hvor man bliver testet for sexsygdomme. Det har betydet, at flere i risikogrupperne blev testet regelmæssigt, og det kan være en væsentlig forklaring på stigningen i antallet af fundne syfilis-tilfælde.

- Det er positivt, fordi det kan være med til at bryde smittekæderne, hvis flere homo- og biseksuelle mænd bliver testet og behandlet for syfilis, siger Thomas Hübertz.

Fakta:

• Checkpoint er AIDS-Fondets test- og rådgivningstilbud til unge og LGBT+ personer.
  • Checkpoint tilbyder test for hiv, syfilis, klamydia, gonorré og hepatitis C.
  • Der er Checkpoints i København, Aarhus, Odense, Aalborg samt på Frederiksberg.
  • Syfilis er en relativt sjælden sexsygdom, der primært ses blandt mænd, der har sex med mænd.
  • Syfilis skyldes smitte med bakterien Treponema pallidum.
  • Syfilis kan overføres ved både oral-, vaginal- og analsex.
  • Man kan forebygge syfilis ved at bruge kondom i forbindelse med sex.
  • Syfilis kan behandles med antibiotika.