Sex & Samfund og lærerstuderende i fælles opråb: Sådan skal fremtidens lærere begrænse hatecrimes i Danmark

I går satte organisationer fokus på hadforbrydelser mod LGBT+ personer ved en stor aktion ved Christiansborg. For at komme hadforbrydelserne til livs skal fremtidens folkeskolelærere klædes på til normkritik, siger Sex & Samfund og Lærerstuderendes Landskreds.

I sidste uge blev Alexander Aarstad udsat for en hatecrime i Københavns gader, og i går satte et utal af organisationer (herunder Sex & Samfund og Lærerstuderendes Landskreds) fokus på problematikken og den voldsomme kultur, som desværre, selv i Danmark, finder sted mod folk i LGBT+ miljøet. Det skete ved en aktion på Christiansborg Slotplads.

Kulturen skal ændres i folkeskolen

I Sex & Samfund mener man, at en stor del af løsningen ligger i folkeskolen. Lene Stavngaard, national chef i Sex & Samfund udtaler således:

- De normer, der hersker i Danmark, bliver allerede skabt i folkeskolen. Det er vores fælles skole, som næsten alle danskere har eller har haft berøring med. Skolen er derfor en central institution, når fremtidens normer og kultur forhandles og grundlæggende livsvilkår for LGBT+ personer i vores samfund skabes.

Forperson for Lærerstuderendes Landskreds, Rasmus Holme er enig med Sex & Samfund. Han ønsker således, at folkeskolen i fremtiden i højere grad bliver et sted, hvor man kan være den man er, hvor man bliver accepteret uagtet køn, seksualitet eller etnicitet:

- Hvis vi skal hatecrimes til livs i Danmark, så skal fremtidige generationer dannes til at være ordentlige mennesker, som tolererer alle andre mennesker. Dette bør være den herskende kultur i Danmark og her spiller folkeskolen en central rolle, siger Rasmus Holme

Fremtidens folkeskole skabes på læreruddannelsen

Rasmus Holme ønsker derfor at normkritisk pædagogik og didaktik bør styrkes på læreruddannelsen:

- Fremtidens folkeskole skabes af fremtidens folkeskolelærere og de skabes på læreruddannelsen. Derfor er det altafgørende, hvis vi vil hatecrimes til livs, at vi i højere grad end i dag undervises i normkritisk pædagogik og didaktik på læreruddannelsen, udtaler han og fortsætter:

- Som læreruddannelsen er i dag, klædes vi simpelthen ikke godt nok på til at skabe et trygt klasserum i folkeskolen. Det kræver styrkelse af den normkritiske pædagogik og didaktik på læreruddannelsen.

Dette ønske står de lærerstuderende ikke alene med. Lene Stavngaard  fra Sex & Samfund mener også, at dette bør være anledning til at skride til handling og uddanne fremtidens lærere til bedre at kunne udøve en eksemplarisk normkritisk praksis i folkeskolen.

- Vi står bag de lærerstuderende i deres ønske om mere normkritisk pædagogik og didaktik på læreruddannelsen, og vi håber i den grad at uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen tager arbejdshandskerne på og handler på dette fælles ønske.

Rasmus Holme, forperson Lærerstuderendes Landskreds, mail LLFORPERSON@dlf.org, tlf. 30925515

Ny kampagne: Danske unge er dårlige til at snakke om sex med hinanden28.9.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Danmark har fået en ny samtykkelov, men den kan ikke stå alene. Nu er det vigtigt at starte samtalen blandt unge om sex og grænser, for mange af dem mangler ’sprog’ i den seksuelle kommunikation og har svært ved at tale om sex, grænser og lyst med hinanden. Det viser en undersøgelse fra Sex & Samfund og RFSU, som nu lancerer en ny digital kampagne for at hjælpe unge med at kommunikere bedre uden for og i sengen.