Sex & Samfund intensiverer den globale kamp for retten til at bestemme over egen krop

Sex & Samfunds bestyrelsesleder Josephine Obel er netop blevet valgt til bestyrelsen i den største globale føderation, der kæmper for alle menneskers ret til at bestemme over egen krop.

- Globalt er der en voksende modstand mod fri abort, ligestilling, LGBT+ rettigheder og andre kampe, vi troede var næsten vundet. Men den seneste tids tilbageskridt i Polen, USA, Østafrika og andre dele af verden viser os, hvor vigtigt det er, at vi fortsat er kampklædt og beredt. Det vil jeg gøre alt, hvad jeg kan for at sikre.

Sådan lyder det fra Sex & Samfunds bestyrelsesleder Josephine Obel, der netop er blevet valgt ind som en af i alt 9 repræsentanter fra medlemsorganisationer i den nye globale bestyrelse i International Planned Parenthood Federation, hvor der i alt sidder 15 medlemmer.

Globalt er retten til at bestemme over egen krop under pres. Hver fjerde kvinde i udviklingslande med behov for beskyttelse mod uønsket graviditet har ikke adgang til prævention. Graviditet og fødsel er globalt den største dødsårsag blandt unge piger på 15-19 år, og mere end 800 kvinder dør dagligt af graviditetsrelaterede årsager.

Det er de kæmpe udfordringer, Josephine Obel skal være med til at finde løsninger på, når hun skal sidde med i den øverste bestyrelse af International Planned Parenthood Federation, som er den internationale føderation, som Sex & Samfund er medlem af.

IPPF har i alt 132 medlemsorganisationer, der arbejder i 143 lande, og er dermed den største globale civilsamfundsorganisation, der kæmper for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, som sikre fødsler, adgang til prævention og abort samt LGBT+ rettigheder.

Frontløbere på dagsorden

I Danmark har vi i mange år været frontløbere på denne dagsorden, det fokus skal vi blive ved med at have, forklarer Josephine Obel:

- Jeg glæder mig meget til at bidrage til IPPFs arbejde med at sikre LGBT+ personers rettigheder og at alle mennesker får adgang til fx prævention, abort og sikre fødsler. Særligt fordi vi lever i en tid, hvor en stærk global civilsamfunds-organisation er et både nødvendigt og centralt bolværk mod de tiltagende angreb på seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder. Netop et styrket IPPF er en af de mekanismer, der er uundværlige, hvis den globale værdikamp om retten til egen krop skal vindes. Jeg glæder mig til at være med i dette arbejde sammen med resten af Sex og Samfund.

Josephine Obel har de seneste to år fungeret som bestyrelsesleder i Sex & Samfund og er speciallæge i gynækologi og obstetrik samt master i international sundhed. Hun har arbejdet for flere FN-organisationer med udvikling og implementering af SRSR-programmer i Mellemøsten, Stillehavsregionen og Afrika samt som læge og gynækolog i det danske sundhedsvæsen.

Sex & Samfunds kampagne Uge Sex sætter skærmkroppen på skoleskemaet5.2.2024 05:15:00 CET | Pressemeddelelse

Danske unge bruger næsten fire timer dagligt på sociale medier, hvor de eksponeres for kropsidealer, som er svære at leve op til. Så svære, at de ville ønske, at deres egen krop så anderledes ud. Omkring hver anden får lyst til at tabe sig. En ud af tre får lyst til at lave om på deres krop med kosmetiske indgreb. På skærmen er der ikke plads til usikkerhed og det skaber en afgrund mellem det, de unge ser i spejlet og det de ser på skærmen. Derfor sætter Sex & Samfunds kampagne Uge Sex i år fokus på skærmkroppen.

Ny rapport: 9 ud af 10 har oplevet grænseoverskridende adfærd i det københavnske natteliv7.6.2023 04:30:00 CEST | Pressemeddelelse

9 ud af 10 af de adspurgte i ny rapport svarer, at de har oplevet grænseoverskridende adfærd i det københavnske natteliv. Rapporten er udviklet af Alliance for et tryggere natteliv, som består af Copenhagen Pride, Københavns Frie Promotere og Sex & Samfund og har til formål at undersøge københavnernes oplevelser med grænseoverskridelser og diskrimination i hovedstadens natteliv.

Sex & Samfund vil sætte samtalen om abort fri med ny bog og digital platform22.5.2023 04:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På onsdag udkommer bogen ’Abortfortællinger’ i anledning af 50-årsdagen for den frie abort i Danmark. Bogen er skabt af Laura Kreutzfeldt Kristensen med støtte fra Sex & Samfund og indeholder 50 personlige fortællinger om abort. De indsamlede fortællinger er en del af et større fælles initiativ, der skal sætte samtalen om abort fri. I den forbindelse lancerer Sex & Samfund i dag en digital platform, hvor kvinder, som har valgt at få foretaget en abort, kan dele deres egne oplevelser.