Sex & Samfund intensiverer den globale kamp for retten til at bestemme over egen krop

Sex & Samfunds bestyrelsesleder Josephine Obel er netop blevet valgt til bestyrelsen i den største globale føderation, der kæmper for alle menneskers ret til at bestemme over egen krop.

- Globalt er der en voksende modstand mod fri abort, ligestilling, LGBT+ rettigheder og andre kampe, vi troede var næsten vundet. Men den seneste tids tilbageskridt i Polen, USA, Østafrika og andre dele af verden viser os, hvor vigtigt det er, at vi fortsat er kampklædt og beredt. Det vil jeg gøre alt, hvad jeg kan for at sikre.

Sådan lyder det fra Sex & Samfunds bestyrelsesleder Josephine Obel, der netop er blevet valgt ind som en af i alt 9 repræsentanter fra medlemsorganisationer i den nye globale bestyrelse i International Planned Parenthood Federation, hvor der i alt sidder 15 medlemmer.

Globalt er retten til at bestemme over egen krop under pres. Hver fjerde kvinde i udviklingslande med behov for beskyttelse mod uønsket graviditet har ikke adgang til prævention. Graviditet og fødsel er globalt den største dødsårsag blandt unge piger på 15-19 år, og mere end 800 kvinder dør dagligt af graviditetsrelaterede årsager.

Det er de kæmpe udfordringer, Josephine Obel skal være med til at finde løsninger på, når hun skal sidde med i den øverste bestyrelse af International Planned Parenthood Federation, som er den internationale føderation, som Sex & Samfund er medlem af.

IPPF har i alt 132 medlemsorganisationer, der arbejder i 143 lande, og er dermed den største globale civilsamfundsorganisation, der kæmper for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, som sikre fødsler, adgang til prævention og abort samt LGBT+ rettigheder.

Frontløbere på dagsorden

I Danmark har vi i mange år været frontløbere på denne dagsorden, det fokus skal vi blive ved med at have, forklarer Josephine Obel:

- Jeg glæder mig meget til at bidrage til IPPFs arbejde med at sikre LGBT+ personers rettigheder og at alle mennesker får adgang til fx prævention, abort og sikre fødsler. Særligt fordi vi lever i en tid, hvor en stærk global civilsamfunds-organisation er et både nødvendigt og centralt bolværk mod de tiltagende angreb på seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder. Netop et styrket IPPF er en af de mekanismer, der er uundværlige, hvis den globale værdikamp om retten til egen krop skal vindes. Jeg glæder mig til at være med i dette arbejde sammen med resten af Sex og Samfund.

Josephine Obel har de seneste to år fungeret som bestyrelsesleder i Sex & Samfund og er speciallæge i gynækologi og obstetrik samt master i international sundhed. Hun har arbejdet for flere FN-organisationer med udvikling og implementering af SRSR-programmer i Mellemøsten, Stillehavsregionen og Afrika samt som læge og gynækolog i det danske sundhedsvæsen.

Danske Skoleelever, De Lærerstuderende og Sex & Samfund: Børnene taber, når vi ikke uddanner lærere i normkritik1.2.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

Mandag morgen ringer det ind til Uge Sex – Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne, hvor mere end halvdelen af danske skoleelever deltager. Men alt for få lærere føler sig godt klædt på til den opgave, lyder det i et fælles debatindlæg i Politiken i dag fra Danske Skoleelever, Lærerstuderendes Landskreds og Sex & Samfund.