Selvstændige får markant nemmere dagpengeregler

I morgen onsdag den 20. december skal de nye dagpengeregler for selvstændige til tredjebehandling i Folketinget. Krifa har været med til udformningen af reformen, som kommer til at betyde mere overskuelige dagpengeregler for selvstændige og freelancere.

Det bliver et mere enkelt dagpengesystem for selvstændige, som med al forventning kommer til at se dagens lys i 2018. Reformen forventes at blive endeligt vedtaget i morgen den 20. december og kommer til at læne sig op ad de nye dagpengeregler for lønmodtagere.

Krifa har været med i processen med at få skabt dagpengereformen for selvstændige og personer med atypisk beskæftigelse, der i højere grad favner fremtidens arbejdsmarked. Krifa har løbende været i dialog med arbejdsgruppen under beskæftigelsesministeriet, som har lyttet til forslag og input.

- Det bliver nemmere at vide, hvornår en person har optjent dagpenge, da der kommer konkrete krav, så der ikke længere skal laves en subjektiv vurdering, men baseres i stedet objektive kriterier, siger Tor Schlosser, jurist i Krifas Erhvervsrådgivning og medlem af interessentgruppen, som har givet feedback til arbejdsgruppen.

Favner nye former for arbejde

Det er store ændringer på området, som længe har været efterspurgt af både a-kasser og medlemmer. De nye regler kommer også til at betyde, at al indtægt tæller med i forhold til at optjene dagpenge modsat før, hvor man enten skulle optjene som selvstændig eller som lønmodtager. Det glæder Krifas formand:

- Jeg er glad for, der er blevet lyttet til vores forbedringsforslag, da fremtiden byder på langt flere selvstændige og personer med atypisk beskæftigelse. For at også kunne skabe god arbejdslyst for dem, er det vigtigt med et økonomisk sikkerhedsnet for denne gruppe på arbejdsmarkedet, lyder det fra Krifa formand, Søren Fibiger Olesen.

Tor Schlosser, jurist i Krifa Erhvervsrådgivning, medlem af interessentgruppen
Tlf.: 72277041