Selontra® fra BASF: Nyt ekstraordinært velsmagende rottemiddel uden resistens

• Ingen kendt resistens
  • Unik formulering, der er mere velsmagende end mange antikoagulante midler
  • Kontrol kan opnås på kun syv dage

Skadedyrsbekæmpere og andre professionelle brugere har længe kæmpet med rotter og mus, der er resistente over for antikoagulerende midler. Det er dyrt, giver store skader og forsinker bekæmpelsen, og med visse antikoagulante midler vil det være umuligt at bekæmpe skadedyrene.

Selontra® fra BASF er et nyt, effektivt middel som hurtigt kan bekæmpe alle rotter og mus – også de antikoagulant-resistente. Selontra® indeholder det naturligt forekommende, aktive stof cholecalciferol, som rotter og mus ikke har nogen kendt resistens over for. Det er desuden usandsynligt, at skadedyrene udvikler resistens over for cholecalciferol, fordi stoffet spiller en afgørende rolle i gnavernes fysiologiske processer. Modsat er der rapporteret resistens mod de fleste antikoagulante rottemidler.

“Cholecalciferol er ikke et nyt stof i rotte-bekæmpelse, men tidligere produkter med cholecalciferol har vist sig at være mindre velsmagende for gnavere sammenlignet med Selontra®,” siger Sharon Hughes, der er global teknisk marketing manager inden for skadedyrsbekæmpelse hos BASF. “Den unikke sammensætning i Selontra® er meget tiltrækkende for rotter og mus, selv når der er anden mad i nærheden.”

Bedre for miljøet og hurtigere effekt
Selontra® har flere fordele sammenlignet med antikoagulante midler, da Selontra® ud over at være mere velsmagende også har en hurtigere effekt. Man kan opnå fuldstændig kontrol over skadedyrsangrebet på blot syv dage, hvilket typisk er tre gange hurtigere end konventionelle antikoagulante lokkemidler.

Desuden nedbrydes det aktive og naturligt forekommende stof cholecalciferol let hos rotter og mus. Cholocalciferol nedbrydes hurtigt i miljøet og ophobes ikke i levende organismer.

“Med Selontra® har skadedyrsbekæmpere og andre professionelle brugere et pålideligt, hurtigt og effektivt middel til at kontrollere skadedyrsangreb både på land og i by, som virker selv mod antikoagulant-resistente gnavere,” siger Sharon Hughes.

Læs mere om Selontra®www.pestcontrol.basfnordic.com, hvor der også er information om en enkel online certificering for professionelle brugere.

Om BASF Agricultural Solutions

Verden er i stigende grad afhængig af at kunne udvikle og opretholde et bæredygtigt landbrug og et sundt miljø med en hastigt voksende befolkning. Det er vores rolle at hjælpe med at gøre dette muligt i samarbejde med landmænd, fagfolk, eksperter i plantebeskyttelse og mange andre. Derfor investerer vi massivt i forskning og udvikling samt en bred produktportfølje, inklusive såsæd, kemisk og biologisk plantebeskyttelse, planteernæring og sundhed, skadedyrsbekæmpelse samt digital landbrugsførelse. Med eksperter i laboratoriet, marken, kontorerne og produktionen forener vi innovativ tænkning med håndgribelige løsninger for at skabe produkter, der fungerer i praksis – for landmænd, samfund og miljø. I 2018 omsatte BASF Agricultural Solutions for 6,2 milliarder Euro. Læs mere på www.agro.basf.dk