GreenMind ApS

Second-hand kæde indtager danske storcentre på stribe

Del

Storcentrenes knivskarpe facader står ofte i kontrast til genbrugsbutikkernes velgørende formål. Men midt mellem de to poler melder en specialiseret second-hand elektronikkæde om succes i en række storcentre.

Hvor kløften mellem storcentre og genbrugsbutikker tidligere har været stor, så begynder specialiserede genbrugsbutikker med skarpt definerede koncepter og stærk brandingstrategi nu at bygge bro mellem de to verdener. Foto: PR.
Hvor kløften mellem storcentre og genbrugsbutikker tidligere har været stor, så begynder specialiserede genbrugsbutikker med skarpt definerede koncepter og stærk brandingstrategi nu at bygge bro mellem de to verdener. Foto: PR.

En gennemgang af butiksporteføljen i 43 danske storcentre viser, at genbrugsbutikker stort set er ikkeeksisterende i de velpolerede shoppingcentre. Men nu melder en af de eneste genbrugsbutikker i danske storcentre, elektronik-genbrugskæden GreenMind, om en bragendes succes med salget.

– Vi har netop åbnet vores sjette fysiske butik for salg af genbrugselektronik, og denne gang er vi gået meget bevidst efter storcentre igen. Selvom vores gadeplansbutikker har gode lokationer, og vores onlinesalg tager en god bid af kagen, så sælger vores storcenterbutikker i snit tre gange så meget som vores øvrige butikker. En del af det er, at vi i indretningen og præsentationen af vores butikker i de åbne centre har lagt et stort fokus på at kunne vise vores bæredygtige DNA, og der er storcentre perfekte showrooms for os, siger Brian Funch, partner i GreenMind.

GreenMind opkøber, sælger og reparerer brugt elektronik, som en af Danmarks største aktører. Af en omsætning i 2020 på 70 millioner er det særligt salget af brugte iPhones, som klarer sig godt i kædens tre storcenterbutikker.

Luksusgenbrug skyder op

Økonomi og branding har hidtil udgjort kløften mellem shoppingcentre og genbrugsbutikker, hvor de dyre lokaler på den ene side afholder genbrugsbutikkerne, mens en rodet genbrugsprofil skaber et mismatch for centrenes øvrige butikker. Det fortæller direktøren fra Dansk Detail, som de senere år alligevel har oplevet et skred i den tendens.

– En ny kategori af luksusgenbrugsbutikker med mere polerede koncepter af udvalgte varer er skudt op overalt de senere år, og det er denne type butikker, som i langt højere grad kan konkurrere på lige fod med de etablerede brands og butikker i de danske shoppingcentre, forklarer Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

– Efter en lang coronaperiode, hvor de store udskrivninger på eksempelvis rejser har stået stille, så går detailhandlen en god sæson i møde og jeg tror, at luksus second-hand bliver en ny kategori af højdespringere på detailmarkedet.

Shoppingcenter ønsker velbrandet genbrug

Et af de storcentre, som er godt tilfredse med at lægge lokaler til second-hand kæden, er Rødovre Centrum. Her viser de foreløbige erfaringer, at almindelige butikker og genbrugsbutikker sagtens kan sameksistere.

– Det er utroligt vigtigt for os som storcenter, at helhedsindtrykket af butikkerne er, at de bliver passet godt, markedsført bedre og supplerer det brede udvalg. Der har vi tidligere været bekymret over genbrugsbutikkernes image, siger Jesper Andreasen, centerdirektør i Rødovre Centrum og fortsætter:

Men GreenMind har imponeret os med både at have bygget en rigtig flot butik op, og kombineret med, at vi kunne mærke, at de brændte for deres koncept om genanvendelse og en stærk grøn profil, der matcher vores egen, så blev vi overbeviste om, at GreenMind skulle blive vores første second-hand butik. Og snart et år efter har vi ikke fortrudt.

Nøgleord

Kontakter

Brian Funch
Partner
(+45) 3121 2170
brian@greenmind.dk

Billeder

Hvor kløften mellem storcentre og genbrugsbutikker tidligere har været stor, så begynder specialiserede genbrugsbutikker med skarpt definerede koncepter og stærk brandingstrategi nu at bygge bro mellem de to verdener. Foto: PR.
Hvor kløften mellem storcentre og genbrugsbutikker tidligere har været stor, så begynder specialiserede genbrugsbutikker med skarpt definerede koncepter og stærk brandingstrategi nu at bygge bro mellem de to verdener. Foto: PR.
Download
Greenmind har netop åbnet deres sjette fysiske butik i Kolding, og det grønne brandkoncept er fintunet, så kunder over hele landet kan få samme oplevelse i samtlige butikker. Foto: PR.
Greenmind har netop åbnet deres sjette fysiske butik i Kolding, og det grønne brandkoncept er fintunet, så kunder over hele landet kan få samme oplevelse i samtlige butikker. Foto: PR.
Download
GreenMind er Danmarks største aktør for reparation af blandt andet telefoner, hvor deres værksteder over hele landet reparerer flere end 200 mobiler om dagen. Og det er altså butikkerne i storcentre, som klarer sig exceptionelt godt. Foto: PR.
GreenMind er Danmarks største aktør for reparation af blandt andet telefoner, hvor deres værksteder over hele landet reparerer flere end 200 mobiler om dagen. Og det er altså butikkerne i storcentre, som klarer sig exceptionelt godt. Foto: PR.
Download

Links

Information om GreenMind ApS

GreenMind ApS
GreenMind ApS
Banevingen 14B
2200 København N

46975050https://greenmind.dk/

GreenMind er en danskejet virksomhed, som siden 2009 har arbejdet med reparation og genbrug af elektronik. Virksomheden skiftede i 2019 navn fra iRep, og tilbyder nu reparation og secondhand-salg af alle mærker og modeller inden for telefoner, tablets og computere. www.GreenMind.dk

Følg pressemeddelelser fra GreenMind ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra GreenMind ApS

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum