SEAS-NVE vil bekæmpe digital ulighed med milliardstor fiberudrulning

Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern, SEAS-NVE vil sikre alle lige gode muligheder for at deltage i nutidens og fremtidens digitale samfund. SEAS-NVE tilfører derfor 3,4 mia. kr. i en fiberudrulning på det vestlige og sydlige Sjælland, Lolland, Falster og øerne over de næste fem år gennem datterselskabet Fibia. Ambitionen er, at alle selskabets andelshavere inden udgangen af 2023 tilbydes adgang til 1 Gb/s (1000/1000 Mbit) fremtidssikret fibernet.
”Alle – unge som ældre – skal have lige gode muligheder for at deltage i nutidens og fremtidens digitale samfund, uanset hvor i landet de bor. Som Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern ser vi det som et vigtigt ansvar at være med til at præge den udvikling positivt gennem vores investering,” siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør for SEAS-NVE, der ikke tøver med at kalde dette for en drømmeopgave. Den historiske investering vækker begejstring på fælles pressemøde med  Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, Christina Krzyrosiak Hansen, borgmester i Holbæk, Daniel Schwartz Bojsen
”Alle – unge som ældre – skal have lige gode muligheder for at deltage i nutidens og fremtidens digitale samfund, uanset hvor i landet de bor. Som Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern ser vi det som et vigtigt ansvar at være med til at præge den udvikling positivt gennem vores investering,” siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør for SEAS-NVE, der ikke tøver med at kalde dette for en drømmeopgave. Den historiske investering vækker begejstring på fælles pressemøde med Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, Christina Krzyrosiak Hansen, borgmester i Holbæk, Daniel Schwartz Bojsen Direktør for Sundhed, Social og Engineering Professionshøjskolen Absalon, Heino Knudsen, Regionsrådsformand for Region Sjælland og Jesper Hjulmand, administrerende direktør SEAS-NVE. Foto: Hanne Loop

Behovet for overførsel af data vokser med 30-40 procent årligt. Udviklingen betyder, at der i 2025 vil være behov for at overføre 17 gange så meget data som i dag. Det stiller krav til en bedre forbindelse end den, rigtig mange danskere i dag har adgang til. Sjælland er en af de regioner, der er værst ramt. Her er der alene en dækning på 40 procent mod et landsgennemsnit på 62 procent.

Det gør energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE nu noget ved. For ifølge Jesper Hjulmand, administrerende direktør hos SEAS-NVE, er lige digitale muligheder en afgørende vækstfaktor for regionen og et brændende ønske fra bestyrelse og repræsentantskab for SEAS-NVE's 389.000 andelshavere.

”Nu skruer vi for alvor op for digitalisering af regionen. Det handler om at skabe vital adgang til viden, undervisning, sociale relationer, fremtidens sundhedsvæsen, handel og underholdning – og adgangen til digital kommunikation er helt afgørende for udvikling og vækst i regionen.”

En drømmeopgave
Som Danmarks største andelsejede energiselskab ser SEAS-NVE det som en del af sit ansvar at præge den udvikling.

”Alle – unge som ældre – skal have lige gode muligheder for at deltage i nutidens og fremtidens digitale samfund, uanset hvor i landet de bor. Som Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern ser vi det som et vigtigt ansvar at være med til at præge den udvikling positivt gennem vores investering,” siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør for SEAS-NVE, der ikke tøver med at kalde dette for en drømmeopgave:

”Det er en drømmeopgave for et selskab som vores. Alt går op i en højere enhed. Vi imødekommer vores andelshaveres behov, er med til at løse en væsentlig samfundsopgave og skaber samtidig en sund forretning, som vi forventer os meget af i fremtiden. Og så tilfører vi samtidig en masse regionale arbejdspladser i processen,” siger han.

Det aarhusianske energiselskab NRGi, der er medejer af Fibia, lægger yderligere 1,2 milliarder kroner i puljen over de næste fem år, og sikrer således en accelereret udrulning af fiber i Østjylland.

Opbakning til initiativ
Udsigten til en større digital lighed vækker begejstring hos Region Sjælland.

”Jeg har svært ved at få armene ned. SEAS-NVE’s investering på 3,4 mia. kr. i bedre internet i Region Sjælland er for mig årets første og helt sikkert også årets største julegave. Ambitionen om 1 Gb/s internetforbindelser til alle i løbet af de næste fem år er et kæmpe skridt, der kan bringe Sjælland og Øerne sikkert ind i den digitale fremtid. Hurtige forbindelse er afgørende for udviklingen i Region Sjælland og vi vil fortsat arbejde for at flest mulige i Region Sjælland har ordentligt internet blandt andet med etablering af en ny digital task force, der skal hjælpe og rådgive sjællænderne om mulighederne for at få bedre internet”, siger Heino Knudsen, der er Regionsrådsformand for Region Sjælland, formand for Vækstforum Sjælland og formand for Greater Copenhagen.

Camilla Wang er rektor for Professionshøjskolen Absalon, der udbyder 11 uddannelser fordelt på otte adresser i Region Sjælland. Hun glæder sig til at se realiseringen af et højhastighedsinternet.

”I vores uddannelser bruger vi flere og flere digitale platforme og værktøjer, som de studerende skal have adgang til, når de forbereder sig og arbejder i studiegrupper andre steder end på campus. I Absalon udbyder vi også uddannelser som e-læring for at give studerende, der bor langt fra et campus, mulighed for at tage en uddannelse. Det kræver, at der er internetadgang og hurtige forbindelser alle steder i regionen. Der er udfordringer med dækningen i Region Sjælland – Fibias udrulning er et stort skridt fremad".

Også hos Landdistrikternes Fællesråd er der begejstring.

”Det er meget glædeligt, at SEAS-NVE, igennem deres datterselskab Fibia, tilbyder fibernet til alle borgere og virksomheder, der ønsker det, i hele det vestlige og sydlige Sjælland, Lolland, Falster og øerne. Lynhurtigt bredbånd er nemlig en helt afgørende forudsætning for udvikling og vækst i bosætning og erhverv i landdistrikterne", siger en begejstret formand i Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.

Lokal interesse styrer udrulningsplanen
NRGi og SEAS-NVE’s fibernetselskab Fibia foretager udrulningen af fibernettet. Udrulningsplanen er baseret på lokal opbakning. Det betyder, at jo større lokal opbakning der er for fibernet i et område, jo hurtigere kommer Fibia.

”I dag er en helt fantastisk dag for borgerne i vores ejeres områder. De får indflydelse på deres egen og lokalområdets digitale fremtid. Vi kommer med fibernet, hvis folk vil have os. Er der ikke opbakning i et område, så ruller vi videre. Det er derfor fuldstændigt afgørende, at man går ind på vores hjemmeside og tilkendegiver, hvis man ønsker fiber, forklarer administrerende direktør i Fibia, Casper Holst-Christensen.

Om Fibia

• Fibia er navnet på SEAS-NVE og NRGi’s fælles fibernetselskab. Fibia er blandt Danmarks største med mere end 130.000 kunder. Det er Fibia, der har lagt fibernet på store dele af Sjælland, Øerne og i Østjylland. Selskabet tilbyder adgang til Waoo. SEAS-NVE har en ejerandel på 65,5% og NRGi en ejerandel på 34,5%.

• Med investeringen tilbyder SEAS-NVE gennem Fibia alle andelshavere adgang til 1 Gb/s fremtidssikret internet inden udgangen af 2023. I yderområder kan SEAS-NVE i visse tilfælde tilbyde anden teknologi og hastighed, og der kan være tale om differentierede tilslutningspriser.

• For at komme i betragtning til fibernet, skal man tilkendegive sin interesse på fibia.dk/fiber. Der er ingen forpligtigelse forbundet med at skrive sig op. Jo større lokal opbakning for, jo hurtigere kommer Fibia med fibernet til området. Er der ikke opbakning i et område, så ruller Fibia videre. Det er derfor fuldstændigt afgørende, at borgere, der ønsker fibernet, går ind på hjemmesiden og tilkendegiver, hvis man ønsker fiber.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Morten Kidal, Presse & Relationer, SEAS-NVE mobil 2170 3799, mail mkl@seas-nve.dk