SEAS-NVE uddeler 100.000 kr. til lokale fællesskaber

Hvad har robotnørder, et madfællesskab og en sansehave til voldsudsatte kvinder med hinanden at gøre? De har det til fælles, at de sammen med syv andre fantastiske fællesskaber, styrker sammenholdet i lokalsamfundene og er med til at gøre region Sjælland til et bedre sted at være. Og så har de alle modtaget en anerkendende støtte fra SEAS-NVE.

”I SEAS-NVE vil vi gerne give en hjælpende hånd til de mange lokale fællesskaber, som hver dag gør en kæmpe indsats for at gøre hverdagen bedre og sjovere i regionen. Det er super godt gået af de mange ildsjæle, der driver fællesskaberne i vores region. Deres engagement betyder rigtig meget for udviklingen af vores region”, siger Jesper Hjulmand, der er administrerende direktør i SEAS-NVE.

SEAS-NVE donerer hvert år 200.000 kr. til lokale fællesskaber og foreninger i regionen, og har i denne donationsrunde modtaget over 300 ansøgninger.

Følgende ti fællesskaber har hver modtaget 10.000 kroner:

1. Makerspace Vordingborg
    Får støtte til at tilbyde undervisning i bl.a. programmering, 3D-printere, laserskærere og lodde-stationer. Gruppen omkring Makerspace Vordingborg tilbyder alle interesserede at komme forbi og modtage undervisning i de mange maskiner.
  2. Ringsted Krisecenter
    Får støtte til at arrangere aktiviteter i en sansehave for centrets voldsudsatte kvinder og børn. Aktiviteterne tæller bl.a. julestue i sansehaven, dekorationsværksted og fællesspisninger.
  3. Paraplyforeningen 44 Eskilstrup
    Får støtte til at starte et madfælleskab. Med opbakning fra byens skole, foreninger og institutioner er ambitionen at skabe et madfællesskab, der skal lave fællesspisning for alle interesserede i lokalsamfundet.
  4. Ørslev GIF ved Vordingborg
    Får støtte til at finansiere opsætning af elektroniske og dynamiske skilte ved indkørs-len til byen. Skiltene skal gøre det nemmere for lokalsamfundets frivillige at orientere sig om og melde sig til som hjælpere til arrangementer i lokalsamfundets ”Frivilligbank”
  5. Foreningen Lyttesholm Naturcenter ved Rødby
    Får støtte til at etablere en energibesparende og moderne udendørs belysning langs naturområdets stier og veje til gavn for alle naturinteresserede og besøgende.
  6. Jungshoved Lokalråd
    Får støtte til at lægge strøm ind i lokalrådets fire gamle transformatortårne, der skal bruges til turistinformation, som små kunstgallerier og til historiefortælling.
  7. Holbæk Red Devils
    Får støtte til at indkøbe beskyttelsesudstyr, som kan lånes ud til nye og potentielle medlemmer. Udstyret skal bl.a. bruges af foreninger og skoler og under klubbens rookiedays, hvor interesserede kan prøve kræfter med amerikansk fodbold.
  8. Ulstrup Mølle ved Kalundborg
    Er drevet på frivillig basis af Røsnæs Udvikling & Beboerforening og får tilskud til købe håndkværne, valser og sigter, så besøgende børnehaver, skoleklasser og børn og voksne kan prøve at male mel, valse korn og sigte mel.
  9. Bådklubben Ege fra Stevns
    Får støtte til at indkøbe nye joller til ungdomsafdelingens 10-20-årige medlemmer.
  10. Solrød Solisterne fra Solrød Strand
    Får støtte til at lave arrangementer for foreningens enlige og efterladte medlemmer. Foreningen skaber på en frivillig basis sociale arrangementer og socialt samvær for ensomme.

Kunne I bruge en hjælpende hånd?
SEAS-NVE er et andelsselskab. Det vil sige, at selskabet er ejet af kunderne, af andelshaverne. Derfor ønsker SEAS-NVE at støtte lokale initiativer og arrangementer for på den måde at bidrage dels til fællesskabet dels til udvikling og aktivitet i regionen.

Næste uddeling sker i marts med ansøgningsfrist den 10. marts 2017.

På SEAS-NVE’s hjemmeside kan man læse mere om kriterierne for at komme i betragtning til en donation.

Kort om SEAS-NVE – en moderne andelsejet energi- og fibernetkoncern
I SEAS-NVE varetager vi vores fælles interesser, når vi investerer i vindmøller, skaber innovation for fremtiden og rådgiver om energi. Vi ejer landets geografisk længste elnet og er en af landets største elleverandører.

Vi er Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern, og vi leverer el til vores 386.000 andelshavere og kunder.

I 2015 var vi 600 medarbejdere og omsatte for 4,2 milliarder kroner.

Med grønne investeringer arbejder vi målrettet på at fremme en bæredygtig og digital fremtid - til fordel for vores andelshavere og kunder.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Pia Rosager Dinesen, Media Relations Manager på mobil: 20221900 eller mail: prd@seas-nve.dk

Ildsjælepris: Hun hædres for at aktivere en hel by29.9.2017 19:38pressemeddelelse

Lotte Krogh Nielsen bor i Stenlille, som hun lever og ånder for. I august samlede hun bl.a. 6000 mennesker – det tredobbelte af Stenlilles samlede antal indbyggere – til årets eventuge ”Sjov i Gaden”. Gennem flere år har hun arbejdet benhårdt for at skabe et andet billede end det ofte negativt portrætterede billede af livet i en lille by på landet. Hendes utrættelige indsats hædres nu, da hun modtager SEAS-NVE’s Ildsjælepris og 25.000 kroner.

En hjælpende hånd til lokale fællesskaber1.9.2017 06:00pressemeddelelse

Hvad har kodepirater, en biavler, en byggefestival, en veteranhave, en idrætsforening, en grundejerforening, en spillemandsforening, et forsamlingshus og en kræftforening til fælles? De har alle søgt og modtaget en hjælpende hånd fra SEAS-NVE’s donationsprogram til at udvikle deres lokale projekter tilbage i marts. Nu uddeles igen 100.000 kroner til ti forskellige fællesskaber i region Sjælland med deadline den 10. september.

SEAS-NVE har nedsat tarifferne, solidt overskud og sunde langsigtede investeringer til gavn for forbrugerne2.8.2017 06:00pressemeddelelse

En række artikler i Jyllands-Posten giver fejlagtigt det indtryk, at forbrugernes nettariffer i SEAS-NVE’s område er steget på grund af tabsgivende, kommercielle investeringer. Det er ikke korrekt. Nettarifferne i SEAS-NVE er faldet 16 procent, SEAS-NVE har aldrig realiseret et tab, og koncernen investerer udelukkende sundt og langsigtet for at opfylde andelshavernes og dermed forbrugernes behov – nu og i fremtiden.