SEAS-NVE skifter navn til Andel

Danmarks største energi- og fibernetkoncern skal hedde Andel. Det vedtog selskabets repræsentantskab tirsdag den 25. august. Et navneskifte, der afspejler både de historiske rødder og nye tiders moderne fællesskaber.

SEAS-NVE skifter navn til Andel

Siden de to regionale Syd- og Vestsjællandske elselskaber, SEAS og NVE, fusionerede i 2005, er der vokset en ny energi- og fibernetkoncern op af den sjællandske muld. Transformationen fra elselskab til en koncern med mange facetter inden for kerneforretningen energi er nu så langt, at der er brug for et nyt navn og en ny identitet til virksomheden.

Unik ejerform i centrum

Senest er købet af Radius Elnet og Ørsteds privatkunde- og udelysforretning en væsentlig milepæl i energi- og fibernetkoncernens vækststrategi, der styrker koncernens kerneforretning og kompetenceniveau yderligere.

”Med købet bliver vi med ét en anden virksomhed. Med 2,8 mio. kundeforhold, mange nye kolleger og ansvaret for det østdanske elnet er der behov for en identitet og et navn, der favner hele koncernen, og som tydeliggør vores ståsted som virksomhed, nemlig vores unikke ejerform som andelsselskab,” fortæller adm. direktør Jesper Hjulmand.

Andel er valgt som nyt navn, fordi det både siger noget om, hvor selskabet kommer fra, og peger mod en historisk særlig dansk tradition med andelsselskaber og fællesskaber. Og så er det på samme tid moderne og tidstypisk i forhold til deleøkonomi, nye lokale fællesskaber og privatdrevne foreninger.

Hyldest til oprindelse

”Med det nye navn Andel hylder vi vores oprindelse. Det er vigtigt for os at have et navn, som viser kunder, andelshavere, medarbejdere og samarbejdspartnere, at de er en del af noget større. Som andelsselskab ligger det i vores DNA, at vi skal skabe værdi for vores ejere, kunder og samfundet omkring os,” forklarer Jesper Hjulmand og fortsætter:

”Vi skal ikke servicere aktionærer eller pensionsopsparere. I stedet bidrager alt overskud positivt til Andels udviklingskraft og bliver kanaliseret tilbage til vores andelshavere og kunder – eksempelvis i form af nye investeringer i digital infrastruktur, nye grønne og visionære energiløsninger samt donationer og bidrag til regionsudvikling”.

Inden for de kommende måneder skifter SEAS-NVE’s selskaber A.m.B.A. og Holding navn til Andel. Der bliver i forbindelse med navneskiftet til Andel lanceret et nyt logo og en ny brand-identitet, der harmonerer med koncernens arbejde med at løse vigtige opgaver inden for den grønne omstilling, digitalisering, indfasning af elbiler og vedvarende energiproduktion.

Fakta om navneskiftet

• De to elnetselskaber i koncernen, Cerius og Radius, vil bevare deres nuværende navne, og det samme gælder fibernetselskabet Fibia og e-mobilitetsudbyderen Clever.

• SEAS-NVE oplyser, at navneskiftet ikke medfører ændringer for kundernes produkter og priser.

• Læs mere på andel.dk

Fra SEAS-NVE til Andel - udvalgte nedslagspunkter i 100 års historie

1912: SEAS (Sydsjællands Elektricitets Aktieselskab) grundlægges i Haslev

1913: NVE (Nordvestsjællands Elektricitetsværk) grundlægges i Svinning

1918: NVE bliver et andelsselskab

1940: SEAS sætter Masnedø Kraftvarmeværk i drift, og Isefjordværket (senere Kundbyværket) opføres af bl.a. NVE

1957: SEAS tester og bygger vindmøller i 40’erne og 50’erne og opfører bl.a. ”alle vindmøllers moder” i 1957, Gedsermøllen

1966: SEAS opfører Stigsnæsværket

1987: Danmarks største vindenergianlæg, Masnedø Vindmøllepark, opføres

1989: SEAS omdannes til et andelsselskab

1991: Verdens første havvindmøllepark, Vindeby Vindmøllepark, indvies nord for Lolland for SEAS

1999: NVE opstiller verdens største landvindmølle på 2 MW

2002: NVE tilslutter de første kunder i regionen til fibernet

2005: SEAS og NVE fusionerer og bliver til SEAS-NVE

2009: Deltager i etablering af elbiloperatøren ChooseEV – i dag Clever

2013: Køber 80 procent af havvindmølleparken Rødsand 2 syd for Lolland

2016: Tager initiativ til at starte de første forsøg med højtemperatur termisk energilagring på DTU Risø

2018: Erhverver aktiemajoriteten på 94,9 procent i Clever

2018: Investerer 3,4 milliarder kroner gennem datterselskabet Fibia. Målet er at tilbyde alle andelshavere en 1 Gb/s højhastighedsinternetforbindelse senest i 2023.

2019: Køber Radius Elnet og Ørsteds privatkunde- og udelysforretning

2020: Myndighederne godkender handlen med Ørsted

SEAS-NVE's pressevagt, telefon 21 70 31 01

70 29 29 00http://www.andel.dk/

Vi har alle en andel i energien

Andel er et andelsselskab, der bygger og tror på, at det bedste samfund er et samfund med muligheder for alle. Lige muligheder for at lade elbilen og gå online. En velfungerende vital infrastruktur skaber sammenhæng og sammenhold. Et stærkt sammenhold kræver stærke forbindelser. Vi er afhængige af at være forbundet med hinanden – elektrisk og digitalt – og vi er hinandens bedste forbindelse.

I Andel vil vi være hinandens bedste forbindelse, og vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtid – for vores kunder, vores andelshavere og vores omverden. Andel har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Clever, Energi Danmark, Fibia og SEAS-NVE, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning. Vi en del af en ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære energiløsninger. Andel har hovedsæde i Svinninge og primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. Koncernen har 1.700 ansatte og omsatte i 2019 for 6.902 mio. kr.