SEAS-NVE og Tårnby Kommune opgraderer til klimavenlig belysning

Over de næste måneder er SEAS-NVE ansvarlig for at opgradere 150 LED-armaturer på udvalgte hovedveje i Tårnby Kommune, så borgerne trygt kan færdes til fods, på cykel og i bil.

Det er armaturtyper som disse, der fra den 1. november skal lyse to af Tårnby kommunens hovedveje op

I går underskrev Tårnby Kommune en kontrakt med energiselskabet SEAS-NVE om ny vejbelysning på to af kommunens større hovedveje. Det betyder, at SEAS-NVE frem til den 1. november skal stå for at udskifte 150 LED-armaturer til gavn for både kommune og borgere – og allerede i dag går planlægningsarbejdet i gang:

”Opgaven, der omfatter ca. 150 armaturer, indebærer, at vi skal skifte de gamle master ud, grave ledninger ned i jorden og sætte nye armaturer op med LED-lys. I dag går vi, sammen med Tårnby Kommune, i gang med at planlægge opsætningen af de nye armaturer, så vi kan nå i mål med projektet til aftalt tid”, fortæller Claus Mortensen, der er projektleder på opgaven.

De nye LED-armaturer placeres, så de også lyser cykelstier og fortove op, hvilket skal skabe tryghed hos borgerne og forbedre sikkerheden i kommunen, og så skal de samtidig bidrage til en grønnere omstilling med deres energibesparende effekt:

”De nye armaturer bruger mindre effekt i forhold til den nuværende belysning. Det betyder, at Tårnby Kommune vil opnå en større besparelse på elforbruget, og så vil der samtidig være besparelser at hente ift. udgifter til drift og vedligehold, men det er endnu for tidligt at sætte tal på det”, fortæller Claus Mortensen.

Udover opgaven i Tårnby, har SEAS-NVE i løbet af de seneste måneder indgået aftaler med hhv. Holbæk, Solrød, Køge og Guldborgsund Kommune. I koncernen håber man, at endnu flere kan se potentialet i at udskifte gamle armaturer til nye – både ift. borgernes sikkerhed og den grønne omstilling:

”Vi er rigtig glade for, at flere kommuner har valgt SEAS-NVE til at opgradere og vedligeholde deres gadelys, men vi håber selvfølgelig, at endnu flere kan se potentialet i en moderne og mere klimavenlig gadebelysning, der samtidig giver besparelser grundet det lave energiforbrug”, lyder det fra Claus Mortensen.

Morten Kidal, pressechef, mobil 21 70 37 99, mkl@seas-nve.dk

70 29 29 00http://www.andel.dk/

Vi har alle en andel i energien

Andel er et andelsselskab, der bygger og tror på, at det bedste samfund er et samfund med muligheder for alle. Lige muligheder for at lade elbilen og gå online. En velfungerende vital infrastruktur skaber sammenhæng og sammenhold. Et stærkt sammenhold kræver stærke forbindelser. Vi er afhængige af at være forbundet med hinanden – elektrisk og digitalt – og vi er hinandens bedste forbindelse.

I Andel vil vi være hinandens bedste forbindelse, og vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtid – for vores kunder, vores andelshavere og vores omverden. Andel har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Clever, Energi Danmark, Fibia og SEAS-NVE, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning. Vi en del af en ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære energiløsninger. Andel har hovedsæde i Svinninge og primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. Koncernen har 1.700 ansatte og omsatte i 2019 for 6.902 mio. kr.