SEAS-NVE og Clever fordobler antal ladepunkter i flere af landets større byer

SEAS-NVE investerer massivt i datterselskabet Clever. 100 mio. kr. skal gøre elbiler mere attraktive og sætte strøm til den grønne omstilling. Dermed skubber den andelsejede energi- og fibernetkoncern for alvor på udbygningen af den danske ladeinfrastruktur.
Lad løs! 100 millioner kroner til flere ladestandere. Overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (tv) og administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand (th) hilser på en af de nye ladestandere fra Clever.

Det bliver snart markant lettere at tanke el, såvel i København som i flere andre byer i Danmark. Ejerne bag Clever, andelsselskaberne SEAS-NVE (94,9 % ejerandel) og NRGi (5,1 % ejerandel), tilfører 100 millioner kroner til deres datterselskab, der med investeringen i 2020 blandt andet kan gennemføre en massiv udbygning af det offentlige ladenetværk i København, inklusive Frederiksberg. Her kommer der i alt cirka 400 nye ladepunkter.

I Aarhus, Odense og Aalborg forbedres lademulighederne også. I Aarhus opstiller Clever cirka 50 nye ladepunkter og i både Odense og Aalborg bliver der tale om cirka 25 nye ladepunkter. Investeringerne vil også gå til ladebokse til de mange danskere, der kan få opladning i egen indkørsel og til mere lynopladning langs motorvejene, når danskerne er på farten.

Bæredygtig transportsektor afgørende
Alt i alt vil investeringen i 2020 være en del af en række investeringer, der skal sikre, at Danmarks infrastruktur er klar til fremtidens bæredygtige e-mobilitet. Og Clever kan nu fordoble antallet af sine nuværende ladepunkter i Danmarks største byer, hvor behovet er stærkt voksende.

Om baggrunden for den massive investering siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør i SEAS-NVE:

”Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling – og det skal vi, så er en bæredygtig transportsektor fuldstændig afgørende. Det kræver først og fremmest en velfungerende ladeinfrastruktur, som er en forudsætning for kommende elbilister. Men infrastruktur kommer ikke af sig selv. Det kræver modige og langsigtede investeringer. Når vi i dag investerer i 500 nye danske ladepunkter, tager vi et stort skridt i den rigtige retning og på et afgørende tidspunkt, for hvis vi ikke investerer nu, risikerer vi at punktere den grønne omstilling på de danske veje”.

Elbiler er for alle – også borgere i storbyer
København og Frederiksberg er nogle af de tættest befolkede byer i Danmark. Her er store dele af boligmassen etageejendomme og kun 15% af indbyggerne kan parkere på egen grund med mulighed for at installere hjemmeopladning. Desuden har over halvdelen af kommunernes indbyggere i mange tilfælde ikke mulighed for at oplade bilen hjemme i egen indkørsel eller på en fælles parkeringsplads. Med 400 nye ladepunker kan borgere i København og Frederiksberg se frem til bedre mulighed for opladning.

”Visionen er, at det i fremtiden skal være lige så nemt at oplade elbilen som sin telefon – også i storbyerne. Vi skal nedbryde de barrierer, der lægger låg på begejstringen over, at der nu er et reelt alternativ til de fossile diesel- og benzinbiler. Nemlig at det kan være svært at finde opladning i de større byer”, siger Jesper Hjulmand.

Voldsom vækst i sigte
Interessen for elbiler er i voldsom vækst. Det viser sig blandt andet ved, at der i 2019 blev solgt fire gange så mange elbiler som i 2018. Virksomheder og kommuner investerer som aldrig før i e-mobilitet, og bilimportører lover helt op til 35 nye elbilmodeller og plug-in hybridbiler på det danske marked i 2020. Dette skaber naturligvis glæde hos Clever:

”Det er nu. Vi skal gribe muligheden for at skabe en bæredygtig fremtid til de næste generationer. Vi skal sætte farten op og derfor investerer vi massivt i infrastrukturen til alle danskere. Vores partnere, bilmærkerne, lancerer den ene fantastiske elbil efter den anden, og det vil fortsætte. Så det skal være nemt at vælge elbilen til – også for alle danskere, der bor i de større byer uden adgang til opladning i egen indkørsel”, fortælle Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller.

Fakta:

Clever er ejet af de danske andelsejede energi- og fibernetkoncerner SEAS-NVE (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).

SEAS-NVE, NRGi og Clever investerer i 2020 et trecifret millionbeløb i cirka 500 nye offentligt tilgængelige ladepunkter i de største byer og lynladestationer i Danmark:

• cirka 400 nye ladepunkter i København og på Frederiksberg
  • cirka 50 nye ladepunkter i Aarhus
  • cirka 25 nye ladepunkter i Odense
  • cirka 25 nye ladepunkter i Aalborg

Investeringerne vil også gå til opladning hjemme hos de mange danskere, der parkerer i egen indkørsel og til mere lynopladning langs de danske motorveje.

Så mange offentlige ladepunkter fra Clever er der til elbiler:

• I København 164 ladepunkter.
  • På Frederiksberg 29 ladepunkter.
  • I Aarhus 45 ladepunkter.
  • I Odense 21
  • I Aalborg 12

Om SEAS-NVE

SEAS-NVE er en andelsejet energi- og fibernetkoncern, der driver elnet, tilbyder lynhurtigt internet og skaber energirigtige løsninger i hverdagen. Vi støtter op om regeringens mål om at reducere CO2-udledningen med 70%. Derfor investerer vi langsigtet i vores fælles fremtid, blandt andet ved at skabe en infrastruktur til bæredygtig e-mobilitet. Siden udgangen af 2017 har vi ejet 94,9 procent af elbiloperatøren Clever.

Om Clever

Clever er e-mobilitetsudbyder og blev grundlagt i 2009. Clever har i dag stærke partnerskaber med størstedelen af de bilmærker og leasingselskaber, der sælger og leaser elbiler og plugin-hybridbiler i Danmark. Sammen med partnerne tilbyder Clever som de eneste ubegrænset opladning til en fast pris om måneden som en naturlig del af den nye elbil. Clever er en optimistisk tilgang til verden. Fuld af forventning til alt det gode, der venter rundt om næste hjørne.

Pressechef Morten Kidal
mkl@seas-nve.dk