SEAS-NVE leverer rekordomsætning i milliardklassen

Den andelsejede energi- og fibernetkoncern SEAS-NVE har netop offentliggjort selskabets årsregnskab for 2018. Et regnskab, der viser et historisk stærkt økonomisk resultat og nye markante skridt i selskabets strategiske udvikling – til gavn for selskabets ejere, andelshaverne.

Administrerende direktør i den andelsejede energi- og fibernetkoncern, Jesper Hjulmand, er tilfreds med årsregnskabet.

SEAS-NVE’s regnskab for 2018 viser, at det sjællandske andelsselskab fortsætter tidligere års positive vækstrater. Koncernen omsatte i 2018 for 7,3 mia. kr. Det er en rekordhøj vækst på 91 procent i forhold til det forgangne år. Også resultatet er i milliardklassen. Selskabet lander på et resultat før skat og minoritetsinteresser på 4,6 mia. kr. Det er en stigning på 32 procent i forhold til det forgangne år.

Regnskabet giver naturligvis anledning til tilfredse miner i SEAS-NVE.

”Vi er sat i verden for at skabe værdi til vores ejere, andelshaverne, og samfundet generelt. Det kræver en stærk økonomisk muskel. Derfor er jeg selvfølgelig også glad for, at vi har haft et succesfuldt 2018 og endnu en gang oplever fremgang i både omsætning og indtjening – og så endda i milliardklassen. Resultatet er båret af en generelt positiv udvikling i koncernen og et godt afkast på de finansielle investeringer,” siger administrerende direktør Jesper Hjulmand sammenfattende om 2018.

SEAS-NVE har de senere år gennemgået en betydelig transformation fra et traditionelt elselskab med primær indtjening fra monopolaktiviteter til en moderne og kundeorienteret energi- og fibernetkoncern. Den kommercielle del af SEAS-NVE-koncernen udgjorde i 2013 9 procent  af koncernens resultat før afskrivninger, mens den tilsvarende andel i 2019 forventes at udgøre 63 procent.

Investeringer bærer frugt

Udviklingen mod en koncern med hovedomsætning inden for kommercielle aktiviteter på kerneområderne energi, fiber og grøn omstilling skyldes en ambitiøs og målrettet vækststrategi med fokus på langsigtede investeringer.

”Vores investeringer inden for energi, digitalisering og grøn omstilling bidrager til vores mål om at være en ansvarlig og samfundsbevidst aktør med en bæredygtig virksomhedsdrift. Vi har investeret i forretnings-områder, som i dag leverer positive økonomiske resultater eller kommer til det over de kommende år”, fortæller Jesper Hjulmand og peger på investeringer i datterselskaber såsom fibernetleverandøren Fibia, udbyderen af e-mobilitet Clever og det senest opkøb i 2017 af kundeportefølje og tradingaktiviteter i naturgasselskabet HMN Naturgas A/S. Med købet fik SEAS-NVE 160.000 nye naturgaskunder og blev den største leverandør af naturgas til private kunder i Danmark samt erhvervskunder i Sverige.

Ambitiøs 2025-målsætning

I årsrapporten 2018 præsenteres SEAS-NVE’s strategi frem mod 2025 kaldet Energi til Livet, der skal styrke koncernens forretningsmæssige position og samfundsmæssige værdiskabelse.

”Vores nye strategi er båret af, at vi tror på fællesskabet og ønsker at skabe yderligere værdi til vores andelshavere samtidig med, at vi fortsat driver en solid forretning. En række strategiske initiativer skal i strategiperioden accelereres. Det gælder eksempelvis udrulning af fibernet og udbygning af infrastrukturen for elbiler, ligesom der skal udvikles nye energiløsninger til hjemmet. Og så skal eldistributionsnettet optimeres yderligere”, fortæller Jesper Hjulmand uddybende.

SEAS-NVE forventer, at koncernens positive udvikling fortsætter i de kommende år.

Økonomiske highlights fra 2018

• Omsætning på 7,3 mia. kr.
  • Resultat før skat på 4,6 mia. kr.
  • Egenkapital 23,8 mia. kr.
  • Soliditetsgrad 65,6 %

Om SEAS-NVE-koncernen

Som andelsejet selskab har SEAS-NVE-koncernen sin oprindelse og sit fundament i det lokale og regionale samfund, men vi har i dag forretningsaktiviteter fordelt over det nordeuropæiske landkort – som en naturlig konsekvens af branchens internationalisering.

SEAS-NVE driver en fremsynet, udviklingsorienteret forretning gennem fire kerneforretningsområder: Energisalg & løsninger, Energiproduktion, Energidistribution og Fiberinfrastruktur. Koncernens aktiviteter spænder bredt fra drift og udvikling af det regionale sjællandske elnet over havvindmølleparken, Rødsand 2 ud for Rødby til energikunder i hele Danmark. SEAS-NVE-koncernens aktiviteter uden for Danmark omfatter blandt andet ladepunkter til elbiler fordelt over hele Skandinavien og Tyskland samt salg af el i Norden og Tyskland.

SEAS-NVE går til markedet i eget navn og gennem datterselskaber i forskellige segmenter samt besidder en række kapitalinteresser inden for koncernens hovedaktiviteter.

• Cerius A/S
    Ejerandel udgør 100%

• Elbilsoperatøren Clever A/S
    Ejerandel udgør 94,9 %

• Rødsand 2 Offshore Windfarm AB
    Ejerandel udgør 80%

• Fibernetselskabet Fibia P/S
    Ejerandel udgør 65,5%

• Energi Danmark A/S
    Aktier i Energi Danmark svarende til en samlet ejerandel på 40,5 %

• Ørsted A/S
    Aktier i Ørsted A/S svarende til en ejerandel på 9,54 %

Læs årsrapporten

Årsrapporten med regnskabet for 2018 kan læses på www.seas-nve.dk/aarsrapport

Morten Kidal, pressechef, mobil 21 70 37 99

SEAS-NVE er en moderne andelsejet energi- og fibernetkoncern. Vi varetager vores 560.000 kunder og andelshaveres interesser, når vi investerer i vindmøller, skaber innovation for fremtiden og rådgiver om energi. Når vi udruller fibernet, renoverer gadelys og servicerer landets geografisk længste elnet. Og når vi som en af landets største leverandører af el og naturgas giver vores kunder personlig kundeservice og de løsninger, der passer til deres behov. Vi er godt 900 medarbejdere og omsatte i 2017 for 3,8 milliarder kroner.